# تهران ، ایرنا: 24 تیر 1380 برابر با 15 جولای 2001 شیوه برخورد سیمای جمهوری اسلامی ایران با آگهی فیلمهای سینمایی و تصمیم تلویزیون برای پخش نکردن برخی از تیزرهای تلویزیونی موضوع چالشی طولانی میان صدا و سیما با دست اندرکاران سینمای کشور است. نشست مشترک هفته گذشته سینماگران در خانه سینما و طرح تحریم تلویزیون از سوی دست اندرکاران سینما آخرین بازتاب سیاست کنونی سیما در مقابله با تیزرهای فیلم های سینمایی است. هنرمندان سینما همکاری نکردن تلویزیون در اطلاع رسانی صحیح و حذف برخی از تیزرها به بهانه بی محتوا یا ضدارزشی بودن نمونه های تبلیغاتی فیلم های سینمایی را حاصل " برخورد خطی " صدا و سیما در تعامل با سینما می دانند. کارگردان فیلم سینمایی " مارال " در گفت و گو با خبرنگار ایرنا " لج ولج بازی " را مهمترین عامل پخش نشدن تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمایی در تلویزیون عنوان کرد. مهدی صباغ زاده گفت:" اقدامات صداوسیما صرفا حرکت تلافی جویانه، خطی و سیاسی ،آن هم به دلیل حمایت هنرمندان سینما از نامزدی آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری است". وی افزود: دست اندرکاران صداوسیما به بهانه های مختلف مانع پخش اگهی فیلمهای سینمایی می شوند و این حرکت آنان لطمه ای جدی به اقتصاد سینما وارد می کند. صباغ زاده افزود: طرح موضوعهایی همچون ، ضدارزشی بودن و یا پخش تیزرها در تلویزیون های مخالفین انقلاب، که از سوی دست اندرکاران سیما مطرح می شود پاسخی منطقی به خواسته سینماگران نیست. وی تصریح کرد: بی محتوا بودن یک فیلم را نمی توان از یک تیزر تلویزیونی 3 یا 5 دقیقه ای تشخیص داد. صباغ زاده خاطر نشان کرد : تمام فیلم های سینمایی از نظر محتوا و پخش قبلا به تایید وزارت ارشاد رسیده و پروانه و مهر استاندارد دارند. " بررسی محتوای فیلم نیز بر عهده وزارت ارشاد است که اگر در مورد هر کدام از فیلم های سینمایی مشکلی دیده می شد ،اجازه ساخت آن را نمی دادند". صباغ زاده افزود: تلویزیون موظف است در مقابل پولی که می گیرد، آگهی بازرگانی پخش کند و موضوع ارزیابی فیلم ها درحیطه وظایف او نیست. وی در بیان تعارض میان گفته و عمل دست اندرکاران سیمانمونه آورد: سال گذشته اجازه پخش تیزر تبلیغاتی فیلم " شیدا" را ندادند، اما پس از مدتی این فیلم را از تهیه کننده خریده و در شبکه سراسری به تماشای عموم گذاشتند. کارگردان مارال گفت : عملکرد صداوسیما باعث شد تا هنرمندان سینما به طور جدی پیگیر" موضوع تحریم " باشند و هیچ فیلم سینمایی به تلویزیون داده نشود. " البته من زیاد موافق این نیستم که چنین اتفاقی بیافتد زیرا تلویزیون یک رسانه مردمی و جمعی است". صباغ زاده با این حال تصریح کرد: نحوه عملکرد صداو سیما لطمات بسیاری بر بدنه سینما وارد می کند که جبران ناپذیر است. صباغ زاده که فیلم مارال او سال گذشته چند جایزه از جشنواره های بین الملی دریافت کرد گفت: تیزر این فیلم سینمایی 10 ثانیه بود که مسوولان سیما موضوع پخش اگهی این فیلم در تلویزیون گروههای مخالف انقلاب را بهانه و از پخش تیزر آن خودداری کردند. وی گفت: فصل تابستان بهترین فصل نمایش فیلمها است و با توجه به اینکه در حال حاضر نیز فیلم های خوبی بر پرده های نمایش است ، پخش نشدن تیزرهای تلویزیونی فیلم های سینمایی را می توان یک " حرکت عمدی " تعبیر کرد. رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینما نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بحث ما و صداو سیما بحث دامنه داری است که از دو سال پیش شروع شده و هیچ گاه به طرح تحریم منجر نشده است . " رسول صدر عاملی " افزود: با تعامل ، گفتگو و درک متقابل می توان از بروز آسیب های جدی در این زمینه جلوگیری کرد. وی گفت: گروهی از دست اندرکاران سینما به دلیل نابسامانی های ایجاد شده در پخش تیزرها، لطمات جدی را متحمل شده اند و نهایتا به این نتیجه رسیده اند که صداوسیما را تحریم کنند. این تهیه کننده و کارگردان افزود: یکی از اقدامات جدی اتحادیه تهیه کنندگان سینما برای برطرف کردن مسائل موجود میان صداوسیما و سینماگران سمیناری است که هفته آینده برای بررسی روابط منطقی تلویزیون و سینما برگزارمی شود. رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینما مشکل کنونی تیزرهای سینمایی را " بد پخش شدن تیزرها " عنوان کرد . وی گفت: تیزرهای تلویزیونی به دلیل حذف برخی از بخش ها، جذابیت خود را از دست می دهد و گاهی این آگهی ها " ضد گیشه " و " ضد تبلیغ " می شوند. صدرعاملی ، " جذابیت و تاثیرگذاری سریع " را مهمترین ویژگی تیزرهای تلویزیونی خواند و افزود: البته ایجاد چنین شرایطی به هر قیمتی مورد نظر نیست بلکه با حفظ اصول مورد نظر سینماگران و صداوسیما می توان به یک شیوه مناسب و منطقی دست یافت. " داریوش مهرجویی " نیز چندی قبل به سانسور تیزر فیلمهای سینمایی در تلویزیون اعتراض کرده بود و آنرا مانعی جدی در راه اطلاع رسانی و معرفی آثار سینمایی خواند. مهرجویی گفت که درهیچ جای دنیا تلویزیون این گونه با سینما برخورد نمی کند. خبرنگار ایرنا در تماس با روابط عمومی سازمان صدا و سیما تلاش کرد که نظر مسوولان این سازمان را درباره موضوع پخش نشدن تیزرهای تلویزیونی در این گزارش منعکس کند. روابط عمومی صدا و سیما پاسخگویی در این باره را به ارسال پرسشهای مکتوب منوط کرد و با اینکه خبرنگار ایرنا پرسشها را نیز مکتوب ارسال کرد و با وجود چندین بار پیگیری ، تاکنون پاسخی دریافت نشده است. * 803 * *