12 کشور در حال توسعه از تجربیات تنظیم خانواده ایران برخوردار می شوند # اصفهان، ایرنا: یازدهم اردیبهشت 1379 برابر با 30 آوریل 2000 کارشناسان و نمایندگان 12 کشور در حال توسعه با حضور در همایشی علمی ، تجربی در شهر اصفهان ، از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تنظیم خانواده و کاهش موالید بهره مند می شوند.
بدین منظور نخستین همایش " معرفی دست آوردهای جمهوری اسلامی در زمینه ادغام بهداشت باروری و تنظیم خانواده در نظام بهداشتی ایران " با همکاری موسسه پژوهش در برنامه ریزی و توسعه ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از روز یک شنبه گشایش یافته است.
مسوول برگزاری همایش یاد شده به خبرنگار ایرنا گفت : در این همایش 18 نماینده از کشورهای سودان ، تانزانیا، زیمبابوه ، ترکمنستان ، پاکستان ، مالدیو ، نپال ، اندونزی ، سوریه ، سریلانکا ، ترکمنستان و تاجیکستان حضور دارند.
" امیر هوشنک مهریار " افزود : در طول دو هفته برگزاری همایش یاد شده 18 مقاله از ایران و 12 مقاله از سوی نمایندگان کشورهای حاضر در همایش ارایه می شود و شرکت کنندگان در پایان از خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی ایران دیدن خواهند کرد.
به گفته وی ، جمع بندی همایش یاد شده در قالب یک کتاب از سوی صندوق جمعیت ملل متحد منتشر خواهد شد.
رییس گروه جمعیت شناسی و علوم اجتماعی موسسه عالی پژوهش و برنامه ریزی توسعه درادامه این گفتگو ، تلاشهای ایران در طول 10 سال گذشته برای کاهش جمعیت و تنظیم خانواده را برا ی سایر کشورها و سازمانهای بین المللی غیر منتظره خواند.
وی گفت : با اجرای برنامه های تنظیم خانواده نرخ رشد جمعیت از 4/3 درصد به 4/1 درصد کاهش یافته است.
مهریار افزود : برخی کشورهای در حال توسعه با حضور در همایش اصفهان درصدد مطالعه برنامه های تنظمیم خانواده ایران و اجرا کردن این برنامه ها در کشور خود هستند.
. ز .