بازرگانان ایران و سوریه خواستار حذف عوارض گمرکی شدند # دمشق ، ایرنا: 11 شهریور 1379 برابر با یکم سپتامبر 2000 بازرگانان ایرانی و سوری در نشست مشترکی خواستار حذف عوارض گمرکی با هدف افزایش قدرت رقابت در بازار تجاری، تشویق برگزاری نمایشگاه های مشترک و هماهنگی مستمر بازرگانان دو کشور شدند.
در این نشست کـه پنج شنبه شب در حاشیه نمایشگاه بین المللی دمشق و در محل اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنعتی سوریه برگزار شـد ،"غلامرضا شافعی" وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران ، "راتب شلاح" رئیــس اتــحادیه اتـــاق های بازرگانی سوریه و "حسین شیخ الاسلام" سفیر ایران در دمشق حضور داشتند.
گسترش روابط اقتصادی و نقش بازرگانان دو کشور در افزایش میزان تبادل تجاری هم از موضوعهای بحث و رایزنی بازرگانان ایران و سوریه در این نشست مشترک بود.
در این نشست همچنین شافعی ، بازرگانان و صاحبان صنایع دو کـــشور را برای گسترش همکاری های تجاری و اجرای طرحهای اقتصادی مشترک تشویق کرد.
وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه گسترش روابط اقتصادی و افزایش میزان تبادل بازرگانی گفت : "تلاش برای کاهش دیوانسالاری اداری و استـفاده از تعرفه های جدید ترجیحی میان دو کشور ، حجم تبادل تجاری را افـــــزایش خواهد داد.
وی همچنین گفت : "با توجه به پیشرفت های صنعت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه سیمان ، خودروسازی ، کشتی سازی ، ماشین سازی ، صنعت نفت ، انبارهای گاز ، صــنعت رایانه ، آنفورماتیک ، نرم افزار و صنعت سرامیک و چینی ، زمینه های همکاری میان دو کشور مساعد است." در ادامـه برنامه این نشست ،"بدیع فلاحه" رئیس اتاق بازرگانی دمشق بـر ضرورت امضای توافق نامه اقتصادی جدیدی میان دو کشور تاکــید کرد و گفت : "میزان تبادل بازرگانی در حد مطلوب نیست و از سال 1370 تاکنون این میزان رو به کاهش است." وی گـفت : "با توجه به توانایی های صنعت جمهوری اسلامی و استقــــبال بازار ایران از کالاهای سوری ، زمینه های همکاری میان دو طرف فراوان است و این مستلزم شناخت دو جانبه و بررسی های دقیقی است." فلاحه همچنین خواستار "ادامه این نشست ها برای آشنایی با آخرین تحولات در زمینه های سرمایه گذاری تجاری در دو کشور و ضرورت تاسیس هیات مشـــترک بازرگانان ایران و سوریه" شد.
رئیس اتاق بازرگانی دمشق گفت :"ما باید از موقعیت جغرافیایی ایران که در نزدیکی کشورهای اسلامی و آسیای میانه قرار دارد ، بهره ببریم و هر چه زودتر راه ابریشم جدیدی را که از سوریه می گذرد ، فـــعال کنیم." وزیر صنایع جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب برای حضور در فعالیت های نمایشگاه بین المللی دمشق و دیدار با مسئولان سوری ، در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی وارد دمشق شد.
همچنین در راستای فعالیت نمایشگاه بین المللی دمشق 150 تن از صاحبان صنایع ایرانی از طریق شرکت 132 موسسه صنعتی و بازرگانی در نمایشگاه بین -المللی دمشق تلاش می کنند توانمندی های صنعت ایران را به بازار سوریه معرفی کنند.