چگونگی گسترش همکاری های معدنی میان ایران و لیبریا بررسی شد # تهران، ایرنا 14 آذر 1379 برابر با چهارم دسامبر 2000 در دیدار روز دوشنبه وزیر امور خارجه لیبریا با وزیر معادن و فلزات ، راههای گسترش همکاریهای متقابل در بخشهای معدن و صنایع معدنی بررسی شد.
به گزارش وزارت معادن و فلزات، اسحاق جهانگیری ایجاد روابط مستحکم با کشورهای افریقایی را از اولویت های سیاست خارجی کشور ذکر کرد و گفت: استحکام این روابط در گرو ایجاد پیوندهای قوی در تمام عرصه ها اعم از سیاسی و اقتصادی است.
وی توان ایران در زمینه استخراج 56 ماده معدنی را بیش از 100 میلیون تن در سال ذکر کرد و گفت: ایران سالانه هفت میلیون تن فولاد، مس، آلومینیوم ، روی و... تولید می کند که علاوه بر تامین نیاز داخلی ، بخشی از آن را نیز صادر می کند.
وزیر معادن و فلزات افزود: توان بالای فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران می تواند زمینه مناسبی برای ارتقاء روابط میان تهران و مانرویا باشد.
مونی کاپتان وزیر امور خارجه لیبریا نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران و ملاقات با مسئولان جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : درک دیدگاههای مشترک میان دو کشور از جمله دستاوردهای این ملاقاتها بوده است.
وی محور حرکت های این کشور را سیاست خود اتکایی و استقلال ذکر کرد و گفت: دستیابی به این هدف در جهان امروز با توجه به دخالت برخی قدرتها دشوار، اما امکان پذیر است.
کاپتان، سپس به موفقیت نمایشگاه کالاهای تولیدی ایران در لیبریا اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه گام اولیه و مطلوبی در عملی کردن خواست دو کشور در گسترش روابط بوده است.
وی، توان معدنی و منابع غنی سنک آهن لیبریا را تشریح کرد و گفت: پیشتر برخی کشورهای اروپایی و آمریکا این معادن را استخراج می کردند، اما با وجود بعضی امکانات زیربنایی مانند بندر و خط آهن بهره برداری از این منابع در حال حاضر بلااستفاده مانده است.
کاپتان، سپس آمادگی این کشور را در جذب سرمایه و مشارکت طرف های خارجی در بهره برداری از این منابع و ذخایر در چارچوب رعایت حقوق طرفین ،اعلام کرد.
وی، وجود معادن و ذخایر غنی الماس، طلا، باریت و منابع نفتی در حال استخراج یا اکتشاف و حتی کشف نشده را از جمله امکانات مناسب معدنی لیبریا ذکر کرد.
کاپتان، با توجه به حسن روابط میان دو کشور، خواستار همکاری بیشتر ایران در زمینه بالفعل کردن این منابع و ذخایر شد.
* 811 *