سخنرانان کنفرانس عشق آباد ، از سیاست بی طرفی ترکمنستان حمایت کردند # عشق آباد ، ایرنا 20 آذر 1379 برابر با 10 دسامبر 2000 سخنرانان کنفرانس "بی طرفی جاوید ترکمنستان ، اساس سیاست ملی و اهمیت بین المللی " ، از اتخاذ سیاست بی طرفی این کشور و اثرات مثبت آن درمنطقه و سطح بین المللی حمایت کردند.
"فرانسیسکو وندرل" نماینده ویژه کوفی عنان در امور افغانستان گفت : سیاست بی طرفی ترکمنستان موجب شده است تا در این کشور نشست هایی برای حل اختلاف کشورها برگزار شود.
وی مذاکرات گروههای تاجیکستان و افغانستان در عشق آباد را به عنوان نمونه های این نشست ها بیان کرد.
نماینده تاجیکستان در سازمان ملل نیز با ارزیابی مثبت سیاست بی طرفی این کشور ، به تشریح اثرات این سیاست در منطقه و حل مشکلات ترکمنستان پرداخت.
وی از ابتکار مثبت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گفت و گوی تمدن ها و تنش زدایی، به عنوان راه حلی برای بحران های جهانی یاد کرد و افزود :باید دراین گفت و گوها براساس مشترکات تاریخی و فرهنگی عمل کرده و درجهت تحقق این حرکت مثبت برای نسل آینده کوشش نماییم.
"براین" رییس منطقه ای یونیسف در کشورهای آسیای مرکزی و مشترک المنافع، نیز توجه به مسایل حقوقی کودکان و رعایت حقوق آنها را در راستای اتخاذ سیاست بی طرفی ترکمنستان دانست و افزود : این کشور با این سیاست ،همه مسوولیت ها را درحفظ حقوق و تامین زندگی کودکان به عهده گرفته است.
خانم "اتایوا" نماینده ترکمنستان در سازمان ملل نیز باتوجه به منابع غنی هیدروکربور و موقعیت جغرافیایی ترکمنستان ،اتخاذ سیاست بی طرفی ترکمنستان را نیاز این کشور خواند و افزود : این سیاست برای حفظ امنیت داخلی و صلح جویی درمنطقه برای ترکمنستان به عنوان یک کشور ناظر و بی طرف اهمیت دارد.
"فرهادی" نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز تلاش موثر ترکمنستان برای حل بحران افغانستان را در راستای سیاست بی طرفی این کشور عنوان کرد و افزود : افغانستان که با ترکمنستان سابقه دیرینه همکاری فرهنگی و تجاری دارد، نیازمند کمک ترکمنستان است.
"شیللر" نماینده سازمان همکاری و رییس مرکز جلوگیری از درگیری ها در سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز به تشریح فعالیت این سازمان پرداخت و مهمترین فعالیت آن را جلوگیری از درگیری های نظامی و نظارت بر اجرای اقدامات و پیمانهای بین المللی خواند.
کنفرانس "بی طرفی جاوید ترکمنستان ،اساس سیاست ملی و اهمیت بین المللی" درآستانه سالروز تصویب سیاست بی طرفی این کشور توسط سازمان ملل، با حضور 70 تن از مقامها و نمایندگان 20 کشور جهان از روز شنبه در عشق آباد آغاز بکار کرد.
* 812 * * 804 *