امام جمعه موقت تهران نسبت به ضعف معنویت در ایران هشدار داد # تهران ،ایرنا: 18 تیر 1378 برابر با نهم ژوئیه 1999 آیت الله " احمد جنتی " امام جمعه موقت تهران ، در خطبه های این هفتــه نمازجمعه تهران نسبت به " ضـعف معنویت " و تنــزل ارزشهای اخلاقی در جامعه هشدار داد.
جنتی که در جمع نمازگزاران در دانشگاه تهران سخن می گفت ، تاکید کـرد : مدتی است می بینیم معنویت دراقشار جوان و نوجوان و گاه پائین تر رو به ضعف است و مشکلات اخلاقی ،بی بندوباری و اعتیاد،مشکلات توسل به مشاغل کاذب برای حل مشکل زندگی مانند قاچاق و نظایر آن ، بسیـاری از جوانان و نوجوانان را تهدید می کند که این مشکلات کوچکی نیست .
وی افزود : اگر بگویند یک بیماری واگیر دار درحال شیوع است همه به دست و پا می افتند ، در حـــالی که بیماری ضعف معنویت دارد شیوع پیدامی کند و متاسفانه کسی هم به فکر نیست .
جنتی دلیل این مشکل را فقدان یک متولی برای مسایل فرهنگی دانست .
دبیرشورای نگهبان مشکلات باندبازهای و دسته بندیها را یکی دیگر از مشکلات کنونی جامعه ذکر کرد و گفت : این مشکلات نمی گذارد کارها پیش برود.
وی گفت :مشکلات خارجی داریم و آمریکا مرتب خط و نشان می کشد و چنــک و دندان نشان می دهد و نمی گذارد آرام باشیم و علت اینکه کاری نکرده است این است که قادر به انجام آن نبوده است و ایکاش آنها که زمـــزمه نزدیک شدن به شیطان بزرک را سر می دهند قدری روی این مسایل فکر کنند.
دبیر شورای نگهبان گفت : مساله تفرقه ها و اختلافاتی که گــاه دامن زده می شود از دیگر مشکلات است.جامعه ما بسیار نیازمند وحدت کلمه و آرامش است و اگرتفرقه بیاید مشکلات دیگر مضاعف شده و امکاناتی را که باید خرج حل مشکلات مردم شود خرج این تفرقه ها و یا حل اختلافات می شود.
جنتی یکی دیگر از بلیات حاکم برجامعه را سوء استفاده از آزادی دانست و با قرائت فرازهایی از سخنان امام درباره آزادی نسبت به بی بندوباری دراین زمینه هشدارداد.
وی گفت : اگر قرار باشد که مطرودین انقلاب ، مجذوب ، و مجــذوبین انقلاب طرد شوند چه چیزی باقی می ماند که به آن دلخوش باشیم .اگر بیش از 200 هزار شهید و این همه مجروح و جانباز داریم که ازدیدن آن ها دل آدم آزرده می شود در مقابل باید دلمان به چیزی خوش باشد ، البته دستاوردهایی در این 20 سال داشته ایم ولی نباید همه آنها را زود از دست بدهیم .
جنتی گفت : مردم شریف ایران با رهبری امام ، انقلاب کـــرده و معجزه ای آفریده اند ، آمریکا را زمین گیر کرده و قدرت او را شکستند و 8 سال جنک را عزیزانه و قهرمانانه پشت سرگذاشته اند و تحریم های آمریکا را شکست داده اند و با تقدیم جوانان خود از انقلاب پاسداری کرده آند واکنون باید از اســلام و ارزشهای اسلامی پاسداری و محافظت کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنانش ، از مجلس شورای اسلامی به دلیل تصــویب طرح " اصلاح قانون مطبوعات " قــــدردانی کرد و گفت : رادیوهای صهیونیستی ، چه رادیوهای اسرائیل و چه رادیوهای آمریکا ، و برخی دیگر از رسانه های گروهـی تلاش کردند که این طرح با شکست مواجه شود و معلوم می شود که آن ها منافع زیادی دراین زمینه داشتند و در پی بی بندوباریهایی به نام آزادی بودند .
آنها همانطور که در قضیه جاسوسها این همه اصرار می کردند به دلیل آن بود که منافعشان به خطر افتاده بود و باتلاشهایی که می کردند حرفهای مزخرفی زدند.
جنتی گفت :شور دوم این طرح کمتر از شور اول آن نیست و مردم باید حمایت کند و دولت ومجلس باید درخدمت مردم باشند و خالصانه برای مردم کار کنند.
دبیر شورای نگهبان هم چنین با اشاره به مشکل خشکسالی در ایران از مردم خواست با صرفه جویی و خودداری از اسراف و تبذیر در زمینه آب کـشاورزی و آب شرب با این پدیده مبارزه کنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به مشکل بیکاری درجامعه گفت :براثر این مشکل افراد - بویژه افراد عائله مند- نزد زن و فرزند خود خجل هستند و برخی از انها در طول یک ماه نمی توانند نیم کیلو گوشت بخــرند و در همـین شرایط متاسفانه پولهایی از محل اموال عمومی همین مردمی که پول نان وگوشت ندارند هزینه خرجهای غیر ضروری می شود.
وی ، همچنین نسبت به گرانی کمر شکن در جامعه هشدار داد .
*م.ف *