لوکاشنکو ، روسیه را به بی توجهی به دیدگاه های بلاروس متهم کرد # مسکو: ایرنا 13 مرداد 1378 برابر با 4 اوت 1999 "الکسانـدر لوکاشنکو" رییس جمهوری بلاروس ، ضمن انتقاد، روسیه را متهم کرد که به دیدگاه های مینسک در روابط و مسایل کلیدی سیاست خارجی ، بی توجه است.
رییس جمهوری بلاروس که به طـور جـدی خواستار اتحاد و همگرایی با روسیه است، روز چهارشنبه ، در مینسک گفت که پیش از این از " بوریس یلتسین" رییس جمهوری روسیه خواسته بود که از خارج کردن سلاحهای هسته ای از بلاروس خودداری کند، ولی وی به این نظر توجه نکرد.
آخرین موشک راهبردی روسیه در سال 1996 از خاک بلاروس خارج شد.
وی گفت : در همان زمان نیز بلاروس از سوی یلتسین و "بیل کلینتون" رییس جمهوری آمریکا تحت فشار قرار داشت .
لوکاشنکو گفت: توصیه های وی به یلتسین با جنبه و علائق نظامی صورت نگرفت بلکه این اتهامات جنبه سیاسی داشته اند.
وی خروج سلاح هسته ای از بلاروس را عاملی در گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست و گفت: "من اعلام کردم که خارج ساختن سلاحهای هسته ای از بلاروس باعث گرایش وپذیر فته شدن کشورهای اروپای شرقی در ناتو خواهدشد واین اتفاق افتاد.
لوکاشنکو افـزود : روسیه به پیشنهاد طراحی سیاست مشترک در مقابل ناتو نیز بی توجه ماند و نتیجه آن حمله نظامی ناتو و کشورهای غرب به یوگسلاوی بود.
لوکاشنکو، در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد: قصد دارد در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور که قرار است در سال 2001 برگزار شود ، شرکت کند .
وی گفت: تلاش خواهد کرد که به عنوان یک رییس جمهوری موفق در دور دیگری از ریاست جمهوری حاضر باشد .
لـوکاشنکو این اتهامات را که در بلاروس یک رژیم دیکتاتوری برقرار کرده است ، رد کرد .
* ه - ج *