تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۷۸ - ۰۰:۰۱
اولین مرحله انتخابات پارلمانی هند برگزار شد # دهلی نو ، ایرنا: 15 شهریور 1378 برابر با 6 سپتامبر 1999 نخستین مـرحله از انتخابات پارلمانی هند ، روز یکشنبه در 16 ایالت و 145 حوزه انتخاباتی برگزار شد.
انتخابات در حــوزه انتخاباتی "بدگام" در کشمیر در حالی برگزار شد که ترس از بروز آشـوب و درگیری و تحریم آن وجود داشت و دو حادثه درگیری موجب مجروح شدن 11 نفر شد.
انتخابات در کارگیل به شکــل عــادی برگزار شد و کمیسیون انتخابات در منطقه کارگیل برای زنان صندوق های جداگانه گذاشته بود.
در بخش سرینگر- بدگام ، به جز در دو منطقه "چرار شریف" و "کانگان" که حدود 13 درصد رای دهندگان به پای صندوقهای رای رفتند ، در دیگـر مناطق یا کسی حاضر به شرکت در انتخابات نشد و یا تعداد رای دهندگان بسیار کم بود.
در برخی از مناطق حساس سرینگر مرکز ایالت جامو و کشمیر نیز گزارشهایی در مورد بروز درگیری مخابره شده است .
در ایالت "اندراپرادش" نیز در حادثه پرتاب نارنجک، یک نامزد پارلمانی از حـزب "تلگودیسام" کشته و رای گیری در 60 محل به دلیل درگیری تجدید شد.
حوادث پرتاب نارنجک ، درگیری های گروهی و ربودن صندوقهای رای گیری در ناحیه "کوداپا" این ایالت نیز گزارش شده است.
در ایالت پنجاب درگیری گروهی موجب مجروح شدن دو نفر شد و در دهلی نیز پلیس به منظور پراکنده کردن معترضان به تقلب در انتخابات ، اقدام به شلیک گاز اشک آور کرد.
در حــوزه های انتخاباتی دیگـر از جمله حوزه "بلاری" که "سونیا گاندی" رییس حزب کنگره از آنجا نامزد شده و یک حوزه بسیار مهم است ، انتخابات با آرامش برگزار شد.
در انتخابات مـرحله اول پارلمان سیزدهم هند در مجموع، 55 درصد واجدین شرایط رای دهی شرکت کردند.