ترکمنها پنجمین سالگرد اعلام سیاست بی طرفی را جشن گرفتند # عشق آباد،ایرنا: 21 آذر 1378 برابر با 12 دسامبر 1999 یگانهای نمونه ارتش ترکمنستان امروز /یکشنبه/ به مناسبت پنجمین سالگرد اعلام سیاست بی طرفی این کشور در میدان مرکزی شهر عشق آباد رژه رفتند.
در این مراسم که دیپلماتها و مستشاران نظامی خارجی مقیم عشق آباد حضور داشتند ، صدای 21 گلوله توپ همزمان با افراشته شدن پرچم ملی ترکمنستان در فضای پایتخت ترکمنستان پیچید.
رییس جمهوری ترکمنستان در سال 1995 میلادی و در جریان اجلاس سران اکو در عشق آباد ، قصدش را مبنی بر اعلام سیاست بی طرفی این کشور در جامعه جهانی اعلام کرد و در دسامبر همان سال نیز آن را در سازمان ملل متحد به تصویب رساند.
ترکمنستان بر مبنای اتخاذ چنین سیاستی در سالهای اخیر همواره از بحران های منطقه ای فاصله گرفته است با اینحال در جریان بحران افغانستان و نگرانی از توسعه تفکر طالبانیسم در تابستان سال 77، برخی کشورها بویژه روسیه ترکمنستان را بخاطر عدم واکنش در برابر این بحران مورد انتقاد قراردادند.
اگر چه "صفرمراد نیازاف" در طول سالهای اخیر بر سیاست بی طرفی و پایبندی به آن در جریان بحرانهای منطقه ای اصرار ورزیده و تاکید کرده است اما در عین حال فاصله این کشور از مسکو هر روز افزایش می یابد و در مقابل به غرب نزدیکتر می شود.
گفته می شود آخرین بازمانده های ارتش روسیه که تعداد آنها بین 50 تا 100 تن تخمین زده می شود ، در روزهای پایانی سال 99 میلادی ارتش ملی ترکمنستان را ترک کرده و به کشور خود باز خواهند گشت.
/م.ک/