ترکیه از پیامد پیمان صلحاحتمالی بین سوریه و رژیم صهیونیستی نگران است # آتن ، ایرنا: 1 دی 1378 برابر با 22 دسامبر 1999 ترکیه به طور خصوصی نگرانی خود را از پیمان صلح احتمالی میان سوریه و اسراییل و تاثیر آن بر موضع راهبردی ترکیه در منطقه ابراز داشت.
گزارش های رسیده از بیت المقدس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی حاکی است ترکیه نگران آن است که روابط صلح آمیز میان سوریه و این رژیم به کاهش اهمیت راهبردی اتحاد میان ترکیه و اسراییل منجرشود.
ترکیه همچنین از آن بیم دارد که توافق احتمالی میان سوریه و اسراییل در مورد منابع آب در بلندی های جولان به ضرر ترکیه تمام شود.
در این میان مطبوعات رژیم صهیونیستی گزارش دادند، یک هیات بلندپایه نظامی ترکیه به منظور شرکت در گفتگوهای راهبردی دو جانبه اوایل هفته آینده از فلسطین اشغالی دیدار خواهد کرد.
بر اساس گزارش ها مذاکرات سوریه اسراییل و تاثیر آن بر ترکیه و مساله تروریسم محور گفت و گوهای این هیات با مقامات رژیم صهیونیستی خواهد بود.
به نوشته روزنامه "جروزالم پست" انتظار می رود مقامات اسراییلی، هیات ترکیه را به پذیر ش پیشنهاد خرید بالگردانهای تهاجمی این رژیم که تولید مشترک با کارخانه روسی کامان است ، ترغیب کند.
این روزنامه می افزاید تصمیم گیری در مورد این موضوع در ماه فوریه صورت خواهد گرفت .
گفته می شود رژیم صهیونیستی که سود کلانی از قراردادهایش با دولت تحت نفوذ نظامیان ترکیه به دست می آورد، آنکارا را برای نوسازی تانک های "ام 60 -ای 3" ترکیه با هزینه ای حدود یک میلیارد دلار تحت فشار قراردهد.