تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ - ۰۰:۰۱
نگاهی به سفر ولیعهد ابوظبی به واشنگتن # ابوظبی - ایرنا 22 اردیبهشت 1377 برابر با 12 می1998 شیخ خلیفه "بن زاید ال نهیان" ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانـــده کل نیروهای مسلح امارات عربی متحده روز سه شنبه دیدار رسمی خود را از آمریکـا در حالی اغاز کرد که پیش بینی می شود در جریان این سفر قرارداد فـــروش 80 فروند جنگنده اف - 16 توسط آمریکا به امارات به امضا برسد .
قرار است ولیعهد ابوظبی در این دیدار که به دعوت "ال گور" معــــاون رییس جمهوری آمریکا انجام می شود ، با "بیل کلینتون" رییس جمهوری آمریکا و تعدادی دیگر از مقام های ارشد این کشور ملاقات و درباره روابط دو جانبــه و اوضاع منطقه خلیج فارس و نیز روند به اصطلاح صلح خاورمیانه گفت وگو کند .
شیخ خلیفه در راس یک هیات متشکل از شیخ "محمد بن زاید ال نهیــــان" رییس ستاد نیروهای مسلح امارات ، شیخ "عبدالله بن زاید ال نهیـــان" وزیر تبلیغات و فرهنک و شیخ "ذیاب بن زاید ال نهیان" رییس دیوان رییس کشـــــور امارات شنبه گذشته برای انجام دیدار خصوصی وارد واشنگتن شد .
شیخ "عبدالله بن زاید" وزیر تبلیغات و فرهنک امارات در کنفـــــرانس مطبوعاتی که جمعه گذشته در محل سفارت امارات در واشنگتن برگزار شد گفــت: ولیعهد ابوظبی در این دیدار با مقام های آمریکایی پیرامون روابط دوجــانبه ،اوضاع در منطقه خلیج فارس ، عراق و روند صلح خاورمیانه مذاکره خواهد کرد شیخ عبدالله در مورد قرارداد خرید 80 فروند جنگنده آمریکایی توســط امارات به این اکتفا کرد که تصمیم نهایی در این خصوص هنوز اتخاذ نشده اما شیخ خلیفه در این رابطه با مقام های آمریکایی گفت و گو خواهد کرد .
به گفته منابع نظامی در ابوظبی ، جنگنده های اف ـ 16 که توسط شـرکت آمریکایی " لاکهید مارتن " ساخته می شود یک رقیب قوی در برابر جنگنــــده فرانسوی " رافائل " و جنگنده اروپایی " یوروفایتر " می باشد .
این منابع با تاکید براینکه دیدار کنونی شیخ خلیفه از واشنگتـن موجب افزایش شانس شرکت لاکهید مارتن سازنده جنگنده اف - 16 برای فـــــروش 80 فروند از این هواپیماها به امارات خواهد شد پیش بینی می کنند که تصمیــــم نهایی ابوظبی در این خصوص در اواخر سال جاری میلادی اتخاذ شود .
دیدار کنونی ولیعهد ابوظبی از واشنگتن که به عنوان دیدار بالاتـــرین مقام رسمی امارات از آمریکا از زمان تاسیس امارات در سال 1971 به حســـاب می اید در پی مذاکرات دوساله میان ابوظبی و واشنگتن درباره خرید هواپیمــا های جنگی انجام می شود .
امارات در مارس سال گذشته و در پی دریافت پیشنهاد قابل توجهی از سوی شرکت اروپایی سازنده جنگنده " یوروفایتر " اعلام کرد ، این کشور تصمیــــم نهایی مربوط به خرید 80 فروند هواپیمای جنگی را به تعویـــــق انداخته و پیشنهادهای شرکت سازنده جنگنده یوروفایتر و شرکت فرانسوی داسو سازنــــده جنگنده " رافائل " را مجددا مد نظر قرار می دهد .
در صورت امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای اف 16- از آمریکا ، این دومین قرارداد خرید هواپیماهای جنگی توسط امارات ظرف چند ماه اخیـــر خواهد بود.
زیرا این کشور در اذر ماه سال گذشته و در جریان سفــــر "ژاک شیراک" رییس جمهوری فرانسه به امارات قرارداد خرید 30 فروند هواپیمای جنگی میراژ 9/2000 ساخت فرانسه و نوسازی حدود 30 فروند میراژ موجود در نیروی هوایــی امارات به ارزش حدود سه میلیارد دلار را با پاریس به امضا رساند.
به گفته منابع مطلع نظامی ، ابوظبی از شرکت سازنده هواپیمای نظامــی اف - 16 خواستار مجهز کردن این هواپیماها به سیستم های جنگــی ، رادار و الکترونیکی پیشرفته شده است اما تاکنون مشخص نیست که ایا شرکت لاکهیـــــد مارتن با تغییر سیستم رادار جنگنده های اف - 16 موافقت کرده باشد .
این منابع می افزایند ، امارات از شرکت لاکهید مارتن خواسته اســـت که هواپیماهای مذکور به یک سیستم راداری مجهز کند که این سیستم قادر باشـــد همزمان 15 هدف را ردیابی کند اما این شرکت اعلام کرده است که این گـــونه سیستم راداری تاکنون در نیروی هوایی آمریکا بکار گرفته نشده است .
امارات دومین شریک اقتصادی آمریکا در منطقه به شمار می رود و در حـال حاضر حدود 400 شرکت آمریکایی در امارات فعالیت می کنند .
حجم مبادلات بازرگانی میان آمریکا و امارات در سال گذشته میـــلادی به 56/3 میلیارد دلار بالغ گردید .
ارزش واردات و صادرات آمریکا به امارات در سال 1997 به ترتیـــب به 965 میلیون دلار و 6/2 میلیارد دلار رسید .