بلاروس ، سفیران اتحادیه اروپا را به نقض کنوانسیون وین متهم کرد # مسکو - ایرنا سوم تیر 1377 برابر با 24 ژوئن 1998 وزارت امور خارجه بلاروس ، با صــدور بیانیه ای ، سفیران اعضای اتحادیه اروپا در این کشور را به نقض کنوانسیون وین در امور کنسولی متهم کرد. دولت بلاروس، از سفیران چند کشور خارجی که در محل "دروزدی" مینسک ساکن هستند خواسته است تا برای انجام تعمیرات لازم ، اقامتگاه های خـود را تخلیه کنند .
این بیانیه افزود: اوضاع در این محله ، از زمانی که منزل رییس جمهوری نیز به آنجا منتقل شد، تغییر کرد در حالی که در هیچ جای جهان مـوردی دیده نشده است که دیپلمات های خارجی در کنار اقامتگاه رییس جمهوری زندگی کنند.
اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا در اعتراض به این تصمیم، سفیران خود را از مینسک فراخوانده اند، اما آن را به معنای قطع روابط نمی دانند.
وزارت امور خارجه بلاروس، تصریح کرد که اقـــدام سفیران خارجی به دلیل بی توجهی به تصمیم های دولت، محل ماموریت و احترام به آداب و رسوم و فرهنک ملی نقض صریح کنوانسیون وین محسوب می شود.
این بیانیه، تاکیدکرد که به هر حال دولت بلاروس طرح تعمیر محله"دروزدی" را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.
وزارت امور خارجه بلاروس از اینکه اتحادیه اروپا در مـورد این قضیه به مینسک هشدار داده و استانداردهای دوگانه را درباره آن اعمال کـرده است ، ابراز تاسف کرد.
روسیه، روز دوشنبه، از اقدام های دولت بلاروس، ابراز تاسف کرد و آن را نقض کنوانسیون وین دانست .
* ه / ج * ع / و