تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۷۷ - ۰۰:۰۱
"جام طلای حسنلو" در معرض دید عموم قرار گرفت # تهران ، ایرنا: دهم اسفند 1377 برابر با اول مارس 1999 "جام طلای حسنلو" برای نخستین بار، روز دوشنبه، در موزه ملی ایران، به نمایش گذاشته شد.
این جام، که سه هزار و دویست سال قدمت دارد، دارای 21 سانتیمتر بلندی، 25 سانتیمتر قطر و 950 گرم وزن است و یکی از مهم ترین نمونه های تاریخی به شمار می رود.
مراسم نمایش این جام با حضور رییس سازمان میراث فرهنگـــی ، شماری از شخصیت های فرهنگی، میهمانان خارجی و سفیران کشورهای ایتالیا و کانــــادا برگزار شد.
رییس موزه ملی ایران، در این مراسم، گفت: اطلاعات به دست آمده از ایـن جام ، در جهت تبیین هنر ماد، هخامنشی و ساسانی بسیار موثر بوده است.
نقوش نمایشی روی این جام که بیانگر درجه بالای هنر طلاکاری و مهارت فنی در ایران باستان است، در عین حال راهگشای کشف سنن مذهبی و اساطیری است.
از میان نقوش جام، خدایان سه گانه، یعنی خدای زمین، خدای آب و خــدای خورشید را می توان نام برد که هر یک سوار بر ارابه ای کنده کاری شده اند.
جام طلای حسنلو، در تابستان سال 1337 شمسی در تپه ای به همین نام واقـع در ده کیلومتری شمال شهرستان نقده و جنوب غربی دریاچه ارومیه ، در استـان آذربایجان غربی به وسیله "رابــرت دایسون "کشف شــد و پس از آن مطالعات و تحقیقات وسیعی روی آن صورت گرفت.
جام طلای حسنلو، تا بیستم اسفند ماه جاری به استثنای دوشنبه ها، در محل موزه ملی ایران در خیابان امام خمینی ، نبش خیابان سی تیر در معرض دیـــد علاقه مندان است.
* ه - ج * ع / و