حضور گسترده خبرنگاران خارجی در سطح شهر تهران برای پوشش اخبارانتخابات # تهران - ایرنا دوم خرداد 76 برابر با 23 می 1997 خبرنگاران خارجی حاضر در تهران ، حضور گسترده مردم پای صندوقهای رای را پس از گذشت 18 سال از انقلاب ، باور نکردنی توصیف کردند.
نمایندگان رسانه های خارجی که برای پوشش هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران بسر می برند تلاش دارند شور و حال حضور گسترده مردم در انتخابات را تحت الشعاع مسائل فرعی قرار دهند.
زمانی که خبرنگار آساهی از یک نوجوان ایرانی که لبخند "شادی" برچهره داشت، علت حضور و حمایتش از یک نامزد خاص را پرسید وی گفت :من ایرانی هستم و به اعتلای کشورم می اندیشم. رای دادن، حق من است و من از حق خود استفاده کرده ام.
این خبرنگار خارجی که از دیدن جمعیت گسترده دختران و پسران جوان در صف های طولانی حوزه های اخذ رای تعجب کرده بود در گفتگو با یک دختر نوجوان ایرانی تاکید کرد که همسالان شما گفتند برای به دست آوردن آزادی به پای صندوقهای رای آمده اند نظر شما چیست .این دختر نوجوان خطاب به خبرنگار خارجی گفت :در ایران آزادی بوده است ، من در انتخابات شرکت کردم تا به نامزد مورد نظر خود رای بدهم و در تعیین سرنوشت اینده کشورم سهیم باشم .
در بین خبرنگاران خارجی ،خبرنگار سی ان ان بیش از همه به مسائل حاشیه ای انتخابات پرداخته بود.
کریستین امانپور تاکید می کرد حضور پرشور جوانان در پای صندوقهای رای فقط برای به دست آوردن آزادی های فردی است.
یک دختر جوان در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان گفت :من به عنوان یک زن ایرانی همپای مردان ایران به پای صندوق رای آمدم چون به سرنوشت کشورم علاقه مند هستم .
وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار خارجی گفت :حمایت ما از یک نامزد ریاست جمهوری به معنای نفی دیگران نیست . شما حتما می دانید که همه نامزدها از نیروهای انقلاب هستند.
یک نوجوان 16 ساله که برای اولین بار به پای صندوق رای آمده بود در پاسخ به این سوال خبرنگار سی ان ان که هنگام رای دادن چه آرزویی کردی گفت: همه بچه های ایران به دوران پرافتخار پس از انقلاب می بالند .آرزوی من هم سربلندی کشورم در جهان است .
گزارش خبرنگاران ایرنا از نقاط مختلف تهران حاکی است: در اکثر حوزه های اخذ رای خبرنگاران فیلمبرداران و عکاسان خارجی مشاهده می شوند که در حال تهیه خبر گزارش و فیلم از شرکت مردم در انتخابات هستند.
حضور این حجم خبرنگاران خارجی در حوزه های اخذ رای نسبت به انتخابات قبلی کم نظیر بوده است .
حمید محمدی مسوول یکی از از حوزه های اخذ رای گفت: حضور گسترده خبرنگاران خارجی در انتخابات نشان از ازادی و اطمینان از صحت برگزاری انتخابات دارد.
* خ ش *