نماینده ایران درکنفرانس خلع سلاح : تهران خواهان مناطق عاری از سلاح های کشتار جمعی است # ساپورو ( ژاپن ) - ایرنا اول مرداد ماه 1376 برابر با 23 جولای 1997 نماینده ایران درنشست خلع سلاح سازمان ملل گفت : تهران برای تقویت صلح و امنیت جهانی خواهان ایجاد مناطق عاری از سلاح های کشتارجمعی است .
"منوچهر متکی " روز چهارشنبه در این نشست که در" ساپورو " ژاپن تشکیل شد ، افزود : ایران ازسال 1974 طرح ایجاد مناطق عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه را مطرح کرده است و همواره در عرصه های جهانی نیز برای تحقق آن می کوشد .
وی افزود :اسراییل با نپیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و نپذیرفتن پیمان های سازمان بین المللی انرژی اتمی نه تنها جدی ترین عامل بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه است ، بلکه موجب بی ثمرشدن تلاش ها دراین باره هم شده است .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو که به عنوان نماینده ایران در این نشست شرکت کرده است ، تصریح کرد : ایران خواستار فشار جامعه جهانی برای الحاق اسراییل به پیمان منع گسترش سلاح های هسته یی است .
وی گفت : برخی از کشورهای هسته ای جهان نیز کماکان به توسعه کیفی سلاح های هسته ای و بر بهره گیری از اهرم باز دارندگی آن در معادلات جهانی پافشاری می کنند که این اقدام ها بی تردید سبب نگرانی جامعه بشری می باشد.
نماینده ایران در نشست خلع سلاح سازمان ملل افزود : آزمایش هسته ای 12 خرداد ماه (ژوئن ) آمریکا به عنوان کشوری که پیمان منع جامع آزمایش های هسته ای را امضاء کرده است، نیز از مواردی است که چشم انداز خلع سلاح را تیره کرده است .
وی گفت : جمهوری اسلامی ایران با این همه معتقد است که کشورهای غیر هسته ای جهان نیز باید در چارچوب ماده چهارم پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای از حق همکاری علمی و فنی درباره موضوعات هسته یی برخوردار باشند.
"متکی" افزود : ایران که از قربانیان سلاح های شیمیایی در دوران جنک تحمیلی عراق است، با انزجار از این گونه سلاح های کشتارجمعی خواهان نابودی تمامی سلاح های غیر متعارف در دوران پس از جنک سرد است .
کنفرانس چهار روزه سازمان ملل در باره خلع سلاح با شرکت نمایندگانی از 32 کشور جهان از روز سه شنبه در ساپورو ژاپن گشایش یافت .
ژاین از سال 1989 پذیرای نشست سالانه سازمان ملل متحد در باره خلع سلاح است که در نشست امسال بیش از80 تن از مقام های دولتی ، دیپلمات ها و کارشناسان جهان شرکت دارند .
ع - و