انکارا : مسیر انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه مشخص نشده است # انکارا - ایرنا شش دی 1376 برابر با 27 دسامبر 1997 نخست وزیر ترکیه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران این کشور در عشق اباد پایتخت ترکمنستان گفت: هنوز تصمیم قطعی در خصوص مسیر انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه اتخاذ نشده است.
" مسعود ییلماز" افزود: تعیین یکی از گذرگاههای ایران و یا زیر دریای خزر و خاک جمهوری اذربایجان و یا هر دو گذرگاه برای انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه ادامه دارد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت تحقق انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه اظهار امیدواری کرد مسیر این خط لوله در سال 1998 میلادی مشخص شود.
ییلماز گفت: در گفت و گو با "صفر مراد نیازاف" رییس جمهوری ترکمنستان موضوع انتقال گاز این کشور به ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: به دلیل مسایلی که در صادرات گاز ترکمنستان از طریق روسیه بروز کرده، این کشور مدتهاست صادرات گاز خود را به روسیه متوقف کرده است.
وی با اشاره به اینکه سید "محمد خاتمی" رییس جمهوری ایران به منظور گشایش خط لوله گاز ترکمنستان به ایران به این کشور سفر خواهد کرد ، گفت : انتقال این گاز به بازارهای جهانی از نظر اینده اقتصاد ترکمنستان حائز اهمیت است و شرکت های نفتی بزرک جهان نیز اهمیت خاصی به این طرح می دهند.
ییلماز افزود : ترکیه نیز به این طرح توجه خاصی دارد چرا که احتیاج ترکیه به گاز روزبروز افزایش می یابد.
در حال حاضر ترکیه سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد و این رقم در ده سال اینده به 50 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.
نخست وزیر ترکیه باتاکید بر اینکه ترکیه به تامین گاز مورد نیاز خود از منابع متنوع و بصورت ارزان اهمیت می دهد گفت: در این راستا ترکیه توسط خط لوله ای که قرار است از زیر دریای سیاه احداث شود از روسیه گاز وارد خواهد کرد.
وی گفت: واردات گاز از ترکمنستان از نظر تامین نیازهای گاز ترکیه در 10 سال اینده ضروری است و در دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان گذرگاه های مختلف برای انتقال این گاز مورد بررسی قرار گرفت.
ییلماز در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه کدامیک از این گذرگاه ها مورد توجه ترکیه است ، گفت : در اجرای هر یک از این طرح ها مشکلاتی وجود دارد ، انتخاب مسیر ایران به دلیل موضع امریکا ، شرکت های امریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و مسیر دریای خزر نیز به دلایل ناشی از نظام حقوقی این دریا با مشکلاتی روبروست ولی به هر حال این مشکلات در سال 98 حل شده و یکی از انها به اجرا گذاشته خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار خط لوله گاز ، طرح احداث خط لوله نفت نیز از زیر دریای خزر مطرح است ، گفت: هنوز گذرگاه خط لوله نفتی باکو به جیهان ترکیه مشخص نیست ولی احتمالا از طریق باکو - گرجستان به ترکیه انتقال خواهد یافت و خط لوله گاز نیز از همین طریق به ترکیه احداث خواهد شد.
ییلماز گفت : در سال 2007 میلادی کسری گاز ترکیه در حدود 15 میلیارد متر مکعب خواهد بود و ترکیه اماده است همه این میزان را از ترکمنستان وارد کند و ترکمنستان اقتصادی ترین مسیر برای ترکیه است .