تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۵ - ۰۰:۰۱
آئین مذهبی - سنتی نحر در کاشان بر گزار شد # کاشان - ایرنا دهم اردیبهشت 1375 برابر با 29 آوریل 1996 آئین مذهبی - سنتی نحر که در آن شترقربانی می شود ، روز دوشنبه با شور و هیجان زایدالوصفی در کاشان بر گزار شد .
مردم مومن کاشان ، واقع در 270 کیلومتری تهران ، برای ابراز ارادت به پیشگاه پیامبر اکرم ( ص ) و ائمه اطهار ( ع ) دست کم یک صد نفر شتر را در محله های مختلف این شهر در مراسم ویژه ای قربانی کردند .
قربانی کردن شتر از مراسم دیرپای مذهبی است که در روز عید قربان ( دهم ذیحجه ) در کاشان بر گزار می شود .
گفته می شود این سنت از حدود پانصد سال پیش ، و از دوران حکومت صفویه در نقاط مختلف ایران رواج یافته است . اما به تدریج در نقاط دیگر قربانی کردن گوسفند جایگزین شتر شده است .
گروه های مختلف مردم دو هفته قبل از روز عید قربان ، شتر را با قالیچه و پارچه و نصب آئینه بر پیشانیش تزئین می کنند و همراه با مداحی اهل بیت عصمت و طهارت در خیابان ها و کوچه ها می گردانند .
قشرهای مختلف مردم نیز با پرداخت مبلغی پول به عنوان نذر ، در قربانی کردن شتر سهیم می شوند .
لحظه اوج مراسم هنگامی فرا می رسد که در حضور جمع زیادی از مردم که از ساعت ها قبل در مکان مرتفعی در محل اجرای مراسم جا گرفته اند ، شتر ذبح می شود و سپس متولیان مراسم ، گوشت آن را میان مردم و نذر کنندگان تقسیم می کنند .
برای دیدن مراسم مذهبی "نحر" یا "قربانی کردن شتر" ، هر ساله تعداد زیادی از مردم شهرهای دور و نزدیک به کاشان سفر می کنند و در پایان سهمی از گوشت قربانی را با خود به رسم تبرک می برند .