یک وزیر روسی : "سواستوپل" باید تنها مقر ناوگان نظامی روسیه باشد # مسکو - ایرنا 22 آذر 1375 برابر با 12 دسامبر 1996 "آمان تولیف" وزیر روابط با جامعه کشورهای مستقل دولت روسیه گفت : "سواستوپل" باید تنها مقر ناوگان نظامی دریای سیاه روسیه باشد .
وی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مسکو به خبرنگاران گفت: ستاد ناوگان نظامی روسیه در دریای سیاه باید همچنین بر خلیج کوچک "استرلتسکایا" اوکراین نیز احاطه داشته باشد .
روسیه و اوکراین با آن که در باره تقسیم ناوگان نظامی دریای سیاه اتحاد شوروی سابق به توافق رسیده اند ، اما در باره نحوه استفاده از بندر نظامی سواستوپل اختلاف دارند .
روسیه خواستار استفاده انحصاری از بندر سواستوپل می باشد ، اما اوکراین تاکید می کند که تنها چند اسکله آن برای ناوهای روسی کافی خواهد بود .
"تولیف" ، تاکید کرد دستیابی به یک مصالحه با اوکراین تنها در این راستا امکان دارد و استقرار دو ناوگان ( روسی و اوکراینی ) در سواستوپل یا اعمال یک فرماندهی مشترک بر آنها نامعقول می باشد .
وی هشدار داد در زمانی که روسیه و اوکراین به این بحث مشغول می باشند ، دسته های جنایتکار "کریمه" را کنترل می کند و این به خارج شدن هر دو آنها از این شبه جزیره منجر خواهد شد .
این وزیر روسی گفت : اگر رای گیری عمومی در تمامی منطقه شوروی سابق برگزار شود ، 65 درصد اهالی آن از تحکیم روند همگرایی طرفداری خواهند کرد .
" آمان تولیف " تنها عضو حزب کمونیست روسیه می باشد که به ترکیب دولت این کشور راه یافته است .