وزیر فرهنک تاجیکستان :خط فارسی جایگزین خط سیریلیک خواهد شد .
# دوشنبه- ایرنا 6/4/74 برابر با 27 ژوئن 1995 وزیر فرهنک تاجیکستان گفت :دولت تاجیکستان درجهت احیای فرهنک و سنت های ارزشمند خود تلاش دارد خط فارسی را جایگزین خط سیریلیک کند .
باباخان محمداف وزیر فرهنک و اخبار تاجیکستان روز سه شنبه درگفتگو با خبرنگار ایرنادر دوشنبه افزود: برنامه های مفصلی در مورد گسترش زبان فارسی و خط نیاکان تدارک دیده شده است که ازجمله جایگزینی خط فارسی به جای خط سیریلیک در مکاتبات اداری /چاپ وانتشار کتب فارسی /اموزش خط و زبان نیاکان از طریق صداو سیماو انتشارجزوه های اموزشی خط فارسی بین مردم است .
وی ابراز امیدواری کرد با این اقدامات تاجیک ها اثار شاعران بزرک فارس زبان را با همان حروف زیبایی که نوشته شده مطالعه کنند .
وی گفت :در دوران حاکمیت شوروی سابق ملت ما از اصالت خود باز ماند و دولت و ملت تاجیکستان تلاش می کنند زمینه تغذیه معنوی نسل حاضر را فراهم اورند.
وزیر فرهنک تاجیکستان افزود:سالروز تصویب زبان فارسی / تاجیکی/ به عنوان زبان و خط رسمی کشور همه ساله بعنوان عید در تاجیکستان جشن گرفته میشود که این امر نشاندهنده اهمیت این زبان و اثار بجای مانده از ان در میان مردم میباشد.
وی گفت :رفت و امدهای بیشتر بین مردم سه کشور ایران / تاجیکستان و افغانستان میتواند به این روند سرعت دهد.
محمد اف با تاکید بر ضرورت گسترش همکاریهای فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران خواستار استفاده از تجربیات و امکانات فرهنگی و تاریخی ایران برای احیای هرچه بیشتر اصالت تاجیک ها شد.
وزیر تاجیکی همکاری های دو کشور در زمینه تبادل هنرمندان / چاپ نشریه مشترک / برپایی هفته فرهنگی /چاپ لغت نامه مشترک و تبادل برنامه های رادیو تلویزیونی را عوامل نزدیک کننده دو ملت همزبان و هم دین و تاریخ به یکدیگر خواند.
وی گفت:سال گذشته دو گروه تئاترتاجیک به ایران سفرکردند وبرنامه های انهابه مدت چند ماه مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت همچنین نمایندگان ما در نمایشگاه کتاب ایران شرکت کردند .
محمد اف افزود: متقابلا ما انتظار داریم طبق موافقتنامه های موجود میان دو کشور گروه های فرهنگی ایرانی نیز به اشتیاق تاجیک ها برای اشنایی بیشتر باجمهوری اسلامی ایران پاسخ گفته و به کشور ما سفر کنند.
با با خان محمد اف از چاپ و انتشار اثار شاعران معاصر تاجیک به زبان و خط فارسی در ایران که توسط وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی ایران انجام شده است تقدیر کرد .