یک کارخانه تولید کاغذ در ایران 65 درصد افزایش تولید داشت # بندرانزلی - ایرنا 21/5/74 برابر با12 اوت 1995 باوجود قطع واردات خمیر الیاف بلند، کارخانجات چوب و کاغذ ایران (چوکا) سال گذشته با دست یافتن به افزایش تولید 65 درصدی توانست 110 هزار تن کاغذ کرافت تولید کند.
مدیرعامل چوکا روز شنبه با اعلام این مطلب پیش بینی کرد تولید این واحد در سال جاری به 140 هزار تن برسد که در صورت دستیابی به این میزان تولید ، حدود 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.
ابوالقاسم فصیحی ظرفیت نهایی این واحد راکه در شمال ایران قرار دارد 150 هزار تن ذکر کرد وگفت: چوکا قصد دارد با سرمایه گذاری جدید استفاده از ضایعات کاغذ باطله (اخال ) را به جای چوب جنگل افزایش دهد و با انجام تغییرات جدید در خط تولید میزان تولید را به 200 هزار تن برساند.
وی گفت: در حال حاضر در این واحد روزانه 40 تن اخال به جای خمیر وارداتی استفاده می شود که با اجرای سرمایه گذاریهای جدید می توان استفاده از اخال را به 65 هزار تن رساند و این به معنای صرفه جویی در مصرف 150 هزار مترمکعب از چوب جنگل است.
وی افزود: 70 تا 80 درصد مواد اولیه کارخانه های تولیدکننده کاغذ کرافت در دنیا ضایعات کاغذ است در حالیکه بخش اعظم مواد اولیه این صنعت در ایران را چوب تشکیل می دهد و واحدهای داخلی باید استفاده از اخال را افزایش دهند.
مدیرعامل چوکا نیاز ارزی این واحد برای تامین تجهیزات و مواد اولیه را 11 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: ارز مورد درخواست این واحد از سوی وزارت صنایع اختصاص یافته است .
فصیحی در زمینه ساخت قطعات وارداتی مورد نیاز این واحد گفت: این شرکت در سال گذشته قرارداد ساخت و بازسازی 1600 قطعه را با طرفهای خارجی داشت که حدود یک هزار مورد ان را فسخ و شرکت اقدام به ساخت انها در داخل کرد.
وی اظهار داشت: در همین ارتباط طرح مرکز قطعه سازی در چوکا ایجاد شد و در بخش ساخت قطعه وابستگی کاهش یافت و در حال حاضر تعداد زیادی از قطعات در خود واحد ساخته می شود.
وی سپس به برنامه های اینده این واحد اشاره کرد و گفت: این شرکت به منظور استفاده بیشتر از ضایعات چوبی اجرای طرح (ام دی اف ) را در برنامه دارد که با استفاده از خمیر چوب و مخلوط چسب یک نوع چوب مصنوعی ت ولید کند که قابلیت طراحی و ابزار خوری دارد.
وی گفت: ظرفیت تولید طرح (ام دی اف ) 95 هزار مترمکعب است که بخشی از ان نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به تاسیس دانشکده چوب و کاغذ ایران گفت: کار ساختمان این دانشکده با عنوان مجتمع دانشگاهی (پردیس 3) در حال حاضر با 80 درصد پیشرفت به ابتکار سازمان صنایع ملی ایران و با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران و صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) در دست اجرا است.
وی گفت: این دانشکده از بهمن ماه سال جاری امادگی پذیر ش سالانه 50 دانشجو در مقطع کارشناسی (لیسانس ) را دارد که در اینده در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دانشجو خواهدپذیر فت.