تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
رها سازی فک خزری از تور صیادان ..............................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 اقتصاد.محیط زیست.مصاحبه بندرترکمن - ماموران گارد اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرترکمن در گشت و کنترل و پایش منطقه ساحلی دریای خزر متوجه به دام افتادن یک قلاده فک خزری در تور صیادان ماهی در نزدیکی جزیره آشوراده شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان روز شنبه به ایرنا اظهار داشت: با تلاش پرسنل گارد اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و یگان حفاظت اداره کل شیلات، این فک از تور صیادان رهاسازی شد.
"محمد ممشتی" افزود: پس از انجام معاینات بالینی توسط دامپزشک و تهیه نمونه خون از این یگانه پستاندار خزر برای بانک ژن سازمان محیط زیست، فک خزری دوباره در آغوش دریا رهاسازی شد.
"فک" پستانداری است که در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا و از دست‌هایش برای حفظ تعادل استفاده می‌کند.
بدن این پستاندار برای زندگی در آب تغییراتی کرده ‌است، میان انگشتان دست و پای آن پرده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دست‌ها و پاها شبیه باله‌ای برای شنا شود.
پاها در انتهای بدن و در امتداد دم قرار گرفته‌اند، به ‌همین‌دلیل فک‌ها نمی‌توانند براحتی روی زمین راه ‌بروند.
فک‌ها جانوران زیبایی هستند و در زمان‌های گذشته، تعداد زیادی از فک‌ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می‌شدند. در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آن‌ها در تورهای ماهی‌گیران گرفتار می‌شوند. برخی ماهی‌گیران می‌پندارند که فک‌ها از ماهیان تجاری که منبع ارزشمندی برای آنان هستند، تغذیه می‌کنند به همین سبب، به محض مشاهده فک‌ها، آن‌ها را می‌کشند.
گرم‌شدن زمین، باعث ذوب یخ‌های بخش شمالی دریای خزر و در نتیجه کاهش زیستگاه‌های فک‌ خزری شده ‌است.
از عوامل دیگر کاهش شدید جمعیت این گونه، آلودگی‌های دریایی و نوعی بیماری ویروسی است که از سگ‌سانان به این گونه منتقل و در سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی شده ‌است.
فک خزر، کوچک ترین گونه فک های واقعی یعنی بدون گوش است و تنها در این دریاچه یافت می‌شود.
این یگانه پستاندار خزر در اغلب نقاط دریا زندگی می‌کند، محل زیست آن بر حسب در دسترس بودن مواد غذایی و به‌صورت فصلی متغیر است.
در تابستان و پاییز، اکثر فک های خزر در آب های حوزه ایران بسر می‌برند.
قبل از تجزیه شوروی سابق، کشتار فک خزری حتی به ‎ 160هزار فک بالغ در سال می‌رسید.
مشاهده جسد این جانور زیبا که گاه همراه با موج های خزر به ساحل می‌آید منظره بسیار دلخراشی را برای علاقه مندان به محیط زیست فراهم می‌آورد.
602/7464