تامین نیازهای آموزشی و توانبخشی نابینایان گیلان ضروری است .........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 اجتماعی.نابینایان.روز جهانی عصای سفید رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به تامین نیازهای آموزشی و توانبخشی نابینایان گفت: نابینایان برای حضور در جامعه و برخورداری از شادابی به وسایل آموزشی و توانخبشی نیاز دارند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "اسماعیل بشارتی مقدم" روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در سالن یادگار امام رشت افزود: دانش آموزان نابینا نیز همانند سایر دانش آموزان برای تحصیل و بروز استعدادهای شان به وسایل کمک آموزشی نیازمند هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه در استان گیلان سالن ورزشی و توانبخشی ویژه دانش آموزان استثنایی وجود ندارد که ساخت این سالن یکی از نیازهای این قشر است.
وی به فعالیت کتابخانه گویا در آموزش و پرورش استثنایی اشاره و خاطر نشان کرد: در این کتابخانه کتابهای با خط بریل در اختیار نابینایان قرار گرفته یا نوشته های بریل برای آنها تهیه می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی گیلان تامین رایانه خاص برای کل دانش آموزان نابینا را یکی از نیازهای این افراد عنوان و خاطر نشان کرد: تحقق این مهم نقش مهمی در آموزش این دانش آموزان دارد. وی به بیان هزینه بالا برای آموزش نابینایان پرداخت و اضافه کرد: هزینه آموزش برای هر دانش آموز نابینا و خانواده او بیش از چهار برابر دانش آموز عادی است.
وی با اشاره به استعدادهای خوب و قابل توجه روشندلان اظهار داشت: کسب عناوین مختلف در مسابقه های ورزشی، فرهنگی و هنری و .... نشان از توانمندیهای این قشر است.
وی پشتکار و تلاش و امید را رمز موفقیت نابینایان عنوان و بیان کرد: مسوولان مربوطه نیز برای پاسخگویی به این همه پشتکار نابینایان بایستی توجهات لازم را به این گروه داشته باشند.
بشارتی مقدم بیان داشت: بر اساس تعلیمات اسلامی جامعه و دست اندرکاران مربوطه بایستی نسبت به این روشندلان وظیفه شان را به خوبی ادا کنند.
به گفته وی د زمان حاضر 34 دانش آموز در مدارس استثنایی و 22 دانش آموز در واحدهای آموزشی عادی "طرح تلفیقی" مشغول به تحصیل هستند.
مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان "عصای سفید" روز شنبه در سالن یادگار امام رشت برگزار شد.
امروز روز جهانی نابینایان است.ک/2.
7286/ 603