"خانه و مدرسه" دو نهاد مهم تربیتی و تاثیرگذار در جامعه امروز و فردا ...................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/07/1390 اجتماعی.هفته پیوند اولیا ومربیان.آموزش و پرورش رشت - امروزه انجمن اولیاء و مربیان به عنوان مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم محسوب شده که به گفته کارشناسان آموزشی باید "خانه و مدرسه" به عنوان دو نهاد مهم تربیتی و تاثیرگذار در جامعه تبیین و شناسانده شود.
به گزارش ایرنا، کارشناسان آموزشی خانه و مدرسه را در صدر عوامل تاثیرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار فرزندان دانسته که در این میان مهمترین عامل در هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان این دو نیز به واقع انجمن اولیاء و مربیان است.
در بررسی این دیدگاه ها، اولیاء به عنوان صاحبان اصلی این سرمایه های با ارزش، دارای حق اظهار نظر، حق نظارت و در بعضی موارد حق دخالت در مسائل آموزش و پرورش هستند و تنها در این صورت است که فرآیند پیچیده و عمیق تعلیم و تربیت می تواند به شکل درست و شایسته ای به اجرا گذاشته شده و موجب رشد و تعالی گردد.
با این حال خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هریک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی ویژه خود را با بصیرت ایفا کنند.
اما به تاکید کارشناسان امر؛ تا هنگامی که اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیاء روشن نشود، نمی توان آنها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموز مشارکت داد.
بر این اساس، تشکیل انجمن اولیا و مربیان و به دنبال آن، تعامل آنان با یکدیگر، گامی است مؤثر در راه هم سویی آنها با همدیگر درباره مسئله تربیت دانش آموز و بی گمان، با این هم گامی، دانش آموز به بهترین شکل تربیت خواهد شد و در نتیجه، شخصیتی بالنده و شکوفا به دست خواهد آورد. اهمیت درخور توجه انجمن اولیاء و مربیان برای پرورش ایده آل دانش اندوزان، بهانه ای شد تا به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان در گفتگویی با مدیر آموزش و پرورش لاهیجان و کارشناس انجمن اولیاء و مربیان این مدیریت به برخی از ویژگی های این نهاد مردمی اشاره داشته باشیم.
مدیر آموزش و پرورش لاهیجان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا پیش از این، مفهوم مشارکت های مردمی، پرداخت وجه مادی بود و والدین، معنای مشارکت را پرداخت وجوه نقدی می دانستند ولی امروزه مفهوم مشارکت، بسیار گسترده تر از گذشته و به معنای دست در دست هم گذاشتن برای انجام دادن کارها است. "هوشنگ همتی" افزود: والدین باید بدانند که مشارکت، امری جدی و مستمر است نه اینکه فقط در زمان هایی خاص و برای رفع نیازهای مادی کاربرد داشته باشد. وی بیان داشت: بسیاری از پدران و مادران، نقش های اجتماعی و مهارت ها و تخصص هایی دارند که انجمن اولیاء و مربیان باید با ابتکار عمل، بخشی از نیازهای مدارس را با این توانایی ها پیوند داده و از توان کاری اولیا برای حل مشکلات مدرسه استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: یکی نجار است و می تواند در تعمیر در و پنجره مدرسه کمک کند ، دیگری دندانپزشک است و می توان از وجود او برای حفظ بهداشت دهان و دندان دانش آموزان استفاده کرد و یکی هم کتابدار است و به کمک او می توان کتاب خانه مدرسه را فعال و منظم کرد .
همتی خاطرنشان ساخت: اینگونه می توان در حرکتی خودجوش و با کمترین هزینه، از اولیای کار آشنای دانش آموزان برای سامان دهی امور مدرسه و برطرف کردن کمبودهای آن بهره برد. مدیر آموزش و پرورش لاهیجان با اشاره به جایگاه مهم انجمن اولیاء و مربیان بیان داشت: خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی دانش آموز، مکمل یکدیگرند و لازمه ایجاد هماهنگی میان این دو کانون، انجام وظیفه درست آنها در برابر یکدیگر است که این مهم توسط انجمن اولیاء ومربیان پیگیری می شود .
همتی تصریح کرد: خانه و مدرسه، به تنهایی امکان موفقیت نخواهند داشت و باید به عنوان یک مرکز و یک نهاد واحد تعلیماتی و تربیتی عمل نمایند و مجموعه سیاست و برنامه هایی که آموزش و پرورش طراحی و به اجرا درمی آورد، در این دو کانون بر اساس یک سیاست ، یک بینش و یک هدف دنبال شود.
وی اظهار داشت: وقتی یک دانش آموز ببیند که والدینش مدرسه و فعالیتهای مربوط به آن را آنقدر مهم می دانند که در آن شرکت می کنند، او نیز برای مدرسه و آموزگارش احترام بیشتری قابل می شود. وی ادامه داد: دانش آموزانی که والدینشان در فعالیت های مربوط به مدرسه شرکت می کنند، نوعی روحیه اجتماعی پیدا می کنند و نسبت به جامعه و مسائل مربوط به آن احساس مسوولیت بیشتری دارند. مدیر آموزش و پرورش لاهیجان یادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور که بیشترین ارتباط را با خانواده ها دارد، می کوشد از راه ارتباط همیشگی خانه با مدرسه و پیوند اولیا و مربیان و نیز افزایش دانش خانواده ها، به فرهنگ سازی بپردازد تا والدین مهربان و معلمان دلسوز با یاری یکدیگر، فرصت شکوفایی امیدهای فردای این مرز و بوم را فراهم کنند.
کارشناس انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد ، هیأت منتخبی است از اولیای دانشآموزان و مربیان مدرسه که با تفاهم و صمیمیت به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانشآموزان برای ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش و گسترش ارتباط خانه و مدرسه، انجام وظیفه مینماید.
"مصیب علوی" افزود: همفکری، تلاش، یاری و همکاری برای بهبود و پیشرفت هرچه بهتر آموزش و پرورش دانش آموزان از طریق آگاه کردن اولیا به مسائل دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره با آنان در هماهنگ کردن روشهای تربیتی و آموزشی در محیط خانه و مدرسه از جمله کارکردهای مهم این نهاد است.
وی اظهار داشت: ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی، اخلاقی و انسانی بین اولیا و مربیان، بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات اولیاء برای تهیه، تدارک و تکمیل امکانات آموزشی، پرورشی و بهداشتی مدرسه نیز از کارکردهای دیگر این انجمن است.
وی با اشاره به اهم وظایف انجمن اولیاء و مربیان مدرسه، مشاوره و برنامه ریزی به منظور تحقق یافتن اهداف انجمن، تهیه برنامه بهداشتی، پزشکی و نظارت بر اجرای آن، همکاری و همفکری با مدیر به منظور برگزاری جلسات ماهیانه اولیا و مربیان در جهت آموزش بهداشت، مسائل تربیتی، دینی و سواد آموزی و همچنین اجرای برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان از قبیل گردش های علمی و تفریحی را از جمله این وظایف نام برد.
کارشناس انجمن اولیاء و مربیان درباره اهمیت ارتباط میان والدین با مدرسه گفت: تجربه نشان داده بسیاری از مشکلات رفتاری دانش آموز، تنها بر اثر ارتباط خانه و مدرسه برطرف می شود و همکاری مدرسه و خانواده، معلمان و مربیان را در شناخت مسائل و در نتیجه در حل مشکلات یاری می کند.
علوی تصریح کرد: در واقع تعامل والدین با مربیان و آگاهی آنها در مورد مسائل تربیتی، موجب می شود آنان محیط مناسب تری برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه فرزندان خود فراهم کنند و این مهم، پیشرفت افراد خانواده و در نهایت پیشرفت جامعه را در پی خواهد داشت. وی، فقر فرهنگی و مشکلات معیشتی مردم را از جمله موانع تقویت و گسترش انجمن های اولیا و مربیان دانست و افزود: فقر فرهنگی اولیای دانش آموز سبب می شود درک ضعیفی از مشارکت داشته باشند و به علت مشکلات معیشتی نیز نتوانند زمان کافی را برای همکاری با مدرسه فرزندانشان اختصاص دهند. این کارشناس تصریح کرد: البته همه پدران و مادران اعم از بی نیاز و نیازمند، به سرنوشت تربیتی و تحصیلی فرزندان خود علاقه مند هستند و این کار، خود، انگیزه ای قوی در امر مشارکت به شمار می آید اما مسوولان کشور باید با برنامه ریزی درست، زمینه مشارکت حداکثری اولیاء را فراهم سازند.
علوی خاطرنشان کرد: در هفته پیوند اولیاء و مربیان، فعالیت های این انجمن در زمینه تشکیل کلاس های آموزش خانواده آغاز می شود که این فعالیت ها، به منظور آشنایی والدین با چگونگی رفتار با فرزند، تأمین آسایش روانی و جسمی آنها و به طور کلی در زمینه هایی صورت می گیرد که والدین را در تربیت فرزندان خویش تواناتر و آگاه تر می سازد. کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: در پی چنین تلاش هایی؛ فعالیت های مربیان با والدین همسو می گردد و برنامه های آموزش و پرورش پربار می شود و بهتر نتیجه می دهد.
به گزارش ایرنا لاهیجان دارای بیش از 21هزار دانش آموز و حدود 170 انجمن اولیاء و مربیان است.ک/4 ص/603/695
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱