300 راس آهو بعنوان طعمه به زیستگاه های یوزپلنگ منتقل می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/20 اجتماعی.یوزپلنگ.آهو تهران - مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: به منظور تامین منابع غذایی یوزپلنگ و با توجه به افزایش تعداد آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد ، با موافقت معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست 300 راس از این آهوان به زیستگاه های یوزپلنگ منتقل می شود.
به گزارش ایرنا، علیرضا جورابچیان افزود: این تعداد آهو به روش زنده گیری برای تامین نیازهای غذایی یوزپلنگ از پناهگاه حیات وحش شیر احمد در استان خراسان رضوی به زیستگاههای این گونه در خطر انقراض منتقل می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته سال گذشته، دو هزار و 850 راس آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد زیست می کند که این تعداد با توجه به زایمان های جدید آهو در فصل بهار امسال تا 15 درصد بیشتر می شود.
جورابچیان اظهار داشت: این موضوع با پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفته و قرار است بمنظور جلوگیری از بروز تلفات آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد و تقویت جمعیت گونه های آسیب دیده در زیستگاههای یوز اجرایی شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون جمعیت آهو در منطقه شیراحمد بیش از حد ظرفیت مراتع آن است و فقر پوشش گیاهی روز بروز در این منطقه تشدید می شود.
جورابچیان گفت: شرایط اقلیمی، کمبود میزان بارندگی و نامناسب بودن زمان بارشهای صورت گرفته در منطقه شیراحمد باعث کاهش تولیدات علوفه ای خوش خوراک آهوان شده و همین امر می تواند در تابستان سال جاری آهوها را با مشکل تغذیه و بیماری مواجه کند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی از نظر طعمه های یوز در وضعیت نامناسبی بسر می برد 300 تا 400 راس آهو به زیستگاههای یوز در دو استان خراسان شمالی و سمنان منتقل می شود.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از موافقت معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای این طرح خبر داد و افزود: بزودی پروژه اجرایی این طرح تهیه و تدوین می شود و با تایید رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به مرحله اجرا در می آید.
وی اظهار داشت: در اواخر دهه 70 بیش از دو هزار راس کل و بز بخاطر کمبود علوفه در یکی از پناهگاههای حیات وحش کشور تلف شدند که تجربه بسیار بدی برای حیات وحش ایران بود.
وی یادآور شد: انتقال 300 راس آهو با ترکیب جنسی و سنی مناسب از شیر احمد به پناهگاه حیات وحش میاندشت در استان خراسان شمالی، پناهگاه حیات وحش توران و منطقه حفاظت شده کویر کمک بزرگی به برقراری تعادل زیستی در پناهگاه حیات وحش شیراحمد می کند و برای یوزپلنگ های موجود در این مناطق که با کمبود طعمه مواجه هستند نیز مفید است.
وی تاکید کرد: با این اقدام می توان امیدوار بود که جمعیت آهو در این سه منطقه زیست یوز در چند سال آینده به حد طبیعی برسد.
اجتمام 9102** شماره 075 ساعت 18:17 تمام