مصرف ناکافی میوه و سبزی علت 31 درصد بیماری های انسداد عروق قلبی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/29 اجتماعی.بهداشت.سلامت تهران - معاون اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : مصرف ناکافی میوه و سبزی ها علت 31 درصد بیماری های انسداد عروق قلبی و 11 درصد از سکته های مغزی در جهان است.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی وزارت بهداشت ،زهرا عبداللهی ،افزود: میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدانها، ایزوفلاون ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند.
وی اظهار داشت : مصرف میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ ها و تصلب شرائین جلوگیری می کنند.
عبداللهی تصریح کرد: فیبرها باعث افزایش حرکات روده شده و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می کنند فیبرها همچنین باعث کاهش فشار درون روده شده و در جلوگیری از بیماری های گوارشی روده موثر است.
وی با اشاره به این که فیبرها با کاهش سطح کلسترول خون، از بیماری های قلبی و مغزی جلوگیری می کند، گفت :فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می اندازند و با این کار مانع افزایش ناگهانی قند خون شده و به همین علت در بیماری دیابت مفید هستند.
معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه خاطرنشان کرد: فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند میوه ها و سبزی ها نقش محافظتی مهمی در ابتلا به سرطان کولون و رکتوم دارند.
وی افزود: میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم هستند و می توانند به کنترل فشارخون کمک کنند و از ریتم های قلبی نامنظم جلوگیری نمایند. همچنین میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند.
اجتمام 9022** شماره 054 ساعت 17:34 تمام