تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
سند تحول آموزش و پرورش تا پایان تابستان تصویب می شود # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/02/23 اجتماعی.سند.تحول دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب سند تحول آموزش و پرورش تا پایان تابستان سال جاری دراین شورا و شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مهدی نوید ادهم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اکنون اسناد تحول آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و تا قبل از سال تحصیلی آینده (88-89) به تصویب خواهد رسید. وی درباره زمان اجرای سند تحول آموزش و پرورش اظهارداشت: اجرای سند تحول در آموزش و پرورش، در طول یک فرآیند زمان بر خواهد بود و نمی توان زمانی برای اجرای آن پیش بینی کرد. نوید بابیان اینکه برخی از طرحهای تحول قبل و یا بعداز اجرا، با شکست روبرو شده است، افزود: برای اجرای موفقیت آمیز این طرحها باید بسترهای اجتماعی آن را فراهم کرد و در این زمینه رسانه ها مهمترین نقش را ایفا می کنند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بااشاره به اینکه باید نگاه خانواده به مدرسه و آموزش و پرورش تغییر کند، افزود: اکنون نگاه خانواده ها به مدرسه ، دریافت نمره است درحالی که نمره بخشی از فعالیت مدرسه است و تربیت و آموزش مهارت های مختلف زندگی از کارکردهای مهم آموزشگاه ها است. وی تصریح کرد: خانواده هادر مراجعه به مدرسه هرگز از تربیت، راستگویی و آموزش مهارت های مختلف زندگی پرسش نمی کنند در حالی که این موارد از کارکردهای مهم مدرسه محسوب می شود. نوید بااشاره به اینکه هرگونه تحول باید از کودکی و دوره های پیش دبستانی و ابتدایی آغاز شود، افزود: در دوره کودکی باورها شکل می گیرد و به رفتار تبدیل می شود و چنانچه اندیشه های فراگیران درست شود رفتارها هم اصلاح خواهد شد. دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه تحول بنیادی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، افزود: رسالت آموزش و پرورش آماده کردن فرزندان برای آینده است و در سند تحول ،آموزش وپرورش مبتنی بر تعلیم و تربیت بومی واسلامی مدنظر است. وی با اشاره به اینکه نخستین همایش ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش 26 و 27 اردیبهشت ماه جاری در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می شود، افزود: حدود 500 نفر از صاحبنظران و کارشناسان تعلیم و تربیت سند تحول آموزش و پرورش را تدوین کرده اند. وی افزود: در حال حاضر فلسفه تربیت درجمهوری اسلامی و فلسفه تربیت رسمی و عمومی (ویژه دانش آموزان 6تا 18 سال ) تدوین شده که برای تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است. وی بابیان اینکه راه نامه آموزش و پرورش و سند راهبردی آموزش و پرورش هم در حال تدوین است، افزود: در همایش دو روزه اردوگاه شهید باهنر، اسناد تحول آموزش و پرورش نقد و بررسی خواهد شد و سپس ویرایش جدید برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد. وی بااشاره به اینکه آموزش و پرورش فعلی بشدت تمرکز گرا است و باید به سمت کاهش تمرکز حرکت کند، افزود: در سند تحول آموزش و پرورش مباحث مهمی از جمله حیطه های آموزش و پرورش، مدیریت، نیروی انسانی، اقتصاد آموزش و پرورش و تعویض اختیار به مدرسه برای ایجاد رقابت بین آموزشگاه ها مطرح است. محمد بنائیان رییس مرکز برنامه ریزی نظارت راهبردی و تحول بنیادین آموزش و پرورش و دبیر این همایش بااشاره به اینکه منشور تحول بنیادین آموزش و پرورش از نگاه مقام معظم رهبری در 268 صفحه منتشر شد، افزود: تاکنون حدود 75 جلسه برای تدوین فلسفه تعلیم و تربیت ، فلسفه آموزش وپرورش عمومی، راه نامه آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی تشکیل شده است. وی به اهداف برگزاری نخستین همایش ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این همایش با اهداف اعتبار بخشی این اسناد از دیدگاه صاحبنظران و فرهنگیان، فرهنک سازی بحث تحول بنیادین در دستگاه آموزش و پرورش و به محک گذاشتن این اسناد در برابر قضاوت صاحبنظران برگزار می شود بنائیان بااشاره به اینکه در این همایش 200 نفر از صاحبنظران و کارشناسان در مدت دو روز به نقد و بررسی اسناد تحول آموزش وپرورش می پردازند، افزود: آموزش و پرورش به تنها نمی تواند اجرای محتوای تحول بنیادین را دنبال کند بلکه در این زمینه به یک اراده ملی نیازمند است. اجتمام ** 1569//1599