یک جامعه شناس: مناظره ها بیشترین تاثیر را در جذب مشارکت مردم داشت # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/03/19 اجتماعی.انتخاب دهم.جامعه شناس.مناظره ها یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به اتمام مناظره های تلویزیونی میان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر اقشار جامعه، گفت: این مناظره ها بیشترین تاثیر را در تنظیم افکار عمومی و جذب مردم و جوانان برای مشارکت در انتخابات داشتند. امان الله قرایی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اظهار داشت: برگزاری این مناظرات یک عمل مبتکرانه و ارزشمند و بسیار متحول کننده و تاثیر گذار در انتخابات بود. وی افزود: این مناظره ها به دشمنان ایران اسلامی نشان داد که مردم ما آگاه هستند و به سرنوشت خود بیش از هر چیزی اهمیت می دهند. قرایی مقدم گفت: مناظرات تلویزیونی و تجمعات خیابانی به سیاستمداران کشور نشان داد که جامعه بیدار است و اگر برخی اوقات نیز سکوت می کند در لایه های درونی خود به تجزیه و تحلیل می پردازد. وی با اشاره به اینکه این مناظره ها موجب تجربه اندوزی افراد کم سن و سال و جوانان زیر 18 سال در آینده شد، گفت: این مناظرات موجب شد تا آیندگانی که می خواهند نامزد ریاست جمهوری یا نماینده مجلس شورای اسلامی شوند، مواظب باشند که مردم خادم و خائن را از هم تشخیص می دهند. این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم با تاکید براینکه اینگونه موارد در طول عمر 30 ساله انقلاب بی سابقه بوده است و تاثیر فرهنگی عمیقی بر جامعه داشته، اضافه کرد: این مناظرات و تجعمات خیابانی نشان داد که نخبگان سیاسی در کشور کم نیستند. قرایی مقدم تصریح کرد: انجام حرکاتی این چنینی از منظر جامعه شناسی سیاسی بسیار مهم بود چرا که به مردم تمام جهانیان و سیاسیون کشور فهماند که مردم اگر خواهان تغییر یا اصلاحی در جامعه باشند خودشان تصمیم می گیرند. وی گفت: برگزاری این مناظرات با فشار از پایین به بالا صورت پذیرفت و این جوانان ما بودند که بالاخره به سیاستگذاران فشار آوردند که مناظره بین نامزدهای انتخاباتی برگزار کنند. قرایی مقدم در ادامه با اشاره به تجمعات خیابانی حامیان نامزدهای انتخابات افزود: این تجمعات نشان تضاد و مخالفت با حکومت نیست بلکه نشان از خودآگاهی طبقاتی و اجتماعی نسبت به سیاست و حکومت است. وی با تاکید براینکه پخش این مناظرات بزرگترین آگاهی و تجربه تاریخی برای جوانان ما بود، گفت: در دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری بسیار مشکل تر خواهد بود که این امر رشد بلوغ فکری جوانان و مردم جامعه ما را می رساند. این استاد دانشگاه ادامه داد: مناظره های تلویزیونی مردم را به حرکت درآورد و هرچه قدر هم که تبلیغات و پوستر پخش می کردند نمی توانستند این تاثیر را بروی مردم و جوانان بگذارند. وی توصیه کرد: این مناظرات باید در طول سال ادامه داشته باشد و وزرای رییس جمهور آینده هر ماه به مناظره با صاحب نظران و کارشناسان بنشینند. اجتمام 7301//1348**