روابط عمومی، پل ارتباطی مردم با مسوولان ................................................
سمنان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/87 داخلی.اجتماعی.روابط عمومی.
برخی از کارشناسان روابط عمومی ادارات در استان سمنان این نهاد را پل ارتباطی متقابل مردم و مسوولان می دانند و معتقدند: نقش روابط عمومی شناخت فرصتها و تهدیدهاست.
آنها توجه مسوولان به جایگاه روابط عمومی و تاثیرگذاری آن در روند امور دستگاه، داشتن نگاه نو، به کارگیری نیروهای مجرب و دارای تحصیلات مرتبط در روابط عمومی و خودباوری مسوولان روابط عمومی را از مهمترین عوامل موثر درارتقای جایگاه روابط عمومی ها می دانند.
آنها با بیان اینکه عشق و تخصص دو ویژگی مهم در کار روابط عمومی است بازسازی این واحد برای ارتقای کارآیی و اثربخشی آنها را ضروری خواندند.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان سمنان در این زمینه معتقد است به رغم تاثیرگذار بودن روابط عمومی ها هنوز به این واحدها در ادارات و دستگاهها توجه نمی شود.
"ایرج کارخایی" تاکید کرد: این بی توجهی ناشی از نبود نگرش مثبت در بین مسوولان نسبت به روابط عمومی ها و نیز عدم خودباوری مسوولان و کارشناسان روابط عمومی ها است.
مسوول روابط عمومی استانداری سمنان افزود: هنوز نگاه مسوولان به روابط عمومی نگاهی سنتی، سخت افزاری و خدماتی است در حالیکه جایگاه روابط عمومی می طلبد که نگاهی نرم افزاری و جدید باید به روابط عمومی ها داشت.
کارشناس روابط عمومی شرکت مخابرات استان سمنان می گوید: روابط عمومی ها با توجه به شرایط جدید ارتباطات و فناوری می بایست بازسازی شوند و کارآیی و اثربخشی خود را ارتقا دهند و به یکی از اجزای اصلی تصمیم گیری در موسسات و سازمان ها تبدیل شوند.
"حسن عبدوس" می افزاید: امروز اطلاعرسانی صادقانه و صحیح، ایجاد وحدت و همدلی، مشاوره کارشناسانه و ارائه تولیدات فرهنگی مناسب از جمله وظایف مهم روابط عمومی هاست.
وی، نداشتن ارتباط دوسویه و شناخت وظایف از طرف مسوولان در مقابل روابط عمومی، عدم خودباوری کارکنان روابط عمومی نسبت به شغل و حرفه شان و نبود ارتباط صمیمانه و دوسویه روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی را از جمله موانع و محدودیت های اصلی روابط عمومی می داند.
یک مسوول دیگر روابط عمومی در استان سمنان معتقد است: بعضی ها روابط عمومی را به دید یک "پیمانکار" می بینند تا "کارفرما" و لذا از این نهاد انتظار چراغانی کردن، نصب پلاکارد و نظایر آن را دارند که اینها جزو وظایف اصلی روابط عمومی نیست.
وی افزود: ضرورت دارد که مدیران و مسوولین نقش و وظایف روابط عمومی را بشناسند و روابط عمومی ها نیز در یادگیری و آموزش فن ارتباطی تلاش کنند.
وی عدم شناخت مدیر از وظایف روابط عمومی، انجام کارهای کلیشه ای توسط مسوول روابط عمومی و آشنانبودن آنها به چارچوبهای تخصصی و علمی را از عوامل ناکارآمدی روابط عمومی ها برشمرد و فعال شدن تشکل های روابط عمومی را موجب تقویت آنها دانست.
کارشناس روابط عمومی فرمانداری سمنان نیز اظهار داشت: اساس کار روابط عمومی ارتباط دو جانبه است، ارتباط بین سازمان از یک سو و ارباب رجوع و دریافت کنندگان خدمات و همچنین کارکنان از طرف دیگر است، هدف از این ارتباط دو جانبه نیز ایجاد تفاهم و همکاری، جلب اعتماد و احترام است.
"حسین ایجی" خاطرنشان ساخت: مدیران موفق عموما دارای روابط عمومی نمونه هستند که می توانند انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظریات مدیریت موسسه به مخاطبان آن و انتقال نظرات این گروهها را به مدیریت برای همسویی و هماهنگی در علائق و منابع به خوبی انجام دهند.
مسوول روابط عمومی اداره کل تعاون استان سمنان معتقد است: از مهمترین وظایف روابط عمومی یک مجموعه، شناخت افکار عمومی برای جلب رضایت مردم از سازمان است.
"رضا شهسوار" تصریح می کند: از ضعف های عمده روابط عمومی مساله آموزش و بی ارتباط بودن تحصیلات دانشگاهی با کار آنهاست.
وی برای ارتقای سطح کیفی فعالیت روابط عمومی ها خواستار ارتقای سطح تشکیلاتی آنها به مشاور مدیر مافوق، تشکیل اتحادیه صنفی کارشناسان روابط عمومی، تاسیس مرکز مطالعه روابط عمومی در استان و نیز توجه به مقوله مخاطب پژوهی، ارتباطات مردمی و سنجش افکار عمومی شد.
به گفته وی مدیران توجهی به رسالت و وظایف روابط عمومی نداشته و آنها به عنوان یک کالای لوکس و تزئینی و صرفا برای تبلیغات می بینند و روابط عمومی ها به دلیل نداشتن قدرت اجرایی چندان در فعالیتهای خود موثر نیستند.
وی افزود: واحدهای روابط عمومی فاقد اعتبارات و امکانات لازم بوده و به دلیل داشتن چند پست سازمانی از ایفای وظایف اصلی خود در واحد روابط عمومی دور هستند.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز با بیان اینکه مدیران هوشیار، پایبندی به اصول روابط عمومی را رمز نظام مدیریتی خود می دانند، مدیر موفق را کسی می داند که زودتر از همه اطلاع یابد و قبل از هر کس اطلاعات را اعلام نماید.
"حسن طاهری" معتقد است یکی از مهمترین نقش های روابط عمومی درمدیریت استراتژیک، پیشگیری است نه درمان.
وی، درک مدیران از روابط عمومی، میزان مهارت و تخصص و تجربه مدیران روابط عمومی، حمایت مادی و معنوی مدیران از برنامه های روابط عمومی و آگاهی افکار عمومی از رسالت و نقش و توانایی این واحد را از عوامل موثر بر کارآیی روابط عمومی ها دانست.
مسوول روابط عمومی استانداری سمنان گفت: از سال گذشته برای ارتقای جایگاه و نیز فعالیت بیشتر روابط عمومی ها اقدامات مناسبی در این استان آغاز شده است.
کارخایی، تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی های استان را از مهمترین این اقدامات دانست و گفت: برگزاری دوره های آموزشی با همکاری دانشکده خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از مهمترین اقدامات است.
وی گفت: تاکنون سه دوره آموزشی خبرنویسی و گزارش نویسی برای مسوولان روابط عمومی استان سمنان برگزار شده که در فعالیتهای آنها بسیار موثر بوده است.
برخی از کارشناسان روابط عمومی بابیان اینکه تشکل روابط عمومی پیشینه 40 ساله در کشور دارداما معتقدند که هنوز به شکل علمی و منسجم از ظرفیت های روابط عمومی ها بهره برداری نمی شود.
آنها معتقدند اگر می خواهیم روابط عمومی ها نقش راهبردی در یک سازمان یا اداره داشته باشند لازم است آنان را در طرحریزی های راهبردی سازمان مستقیما دخالت دهیم. ک/4 599/608/508 شماره 011 ساعت 09:46 تمام
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱