سرداران و فرماندهان سپاه مازندران:"فتح خرمشهر" از معجزات الهی بود ...................................................................
ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/03/87 داخلی.اجتماعی.دفاع مقدس. سوم خرداد.فتح خرمشهر.مازندران.
جمعی از سرداران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مازندران مسثقر در لشکر 25 کربلا ، "فتح خرمشهر" را از معجزات الهی ذکر کردند و گفتند : بفرموده امام خرمشهر را خدا آزاد کرد.
آنان در آستانه سالروز گرامیداشت "فتح خرمشهر" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند : خرمشهر 20 ماه در اسارت رژیم بعث عراق بود که به خواست الهی در نبردی مستقیم بین رزمندگان اسلام و رژیم بعثی عراق در طول یک روز و نیم فتح شد .
سردار "علی شالیکار" فرمانده لشکر 25 کربلا و نیز فرمانده ارشد سپاه در استانهای مازندران و گلستان از شیرین ترین خاطره دوران دفاع مقدس خود می گوید : "فتح خرمشهر" بلکه بازپس گیری هر یک از مناطق اشغالی و بازگرداندن آن به جغرافیای ایران اسلامی شاید شیرین ترین لحظات زندگی همه رزمندگان طی این دوران است .
وی افزود : "فتح خرمشهر" یک فتح معمولی نبود بلکه یک فتح الهی بود که با چندین عملیات توسط رزمندگان اسلام آزاد شد و به خونین شهر مشهور شد.
وی اظهارداشت : "فتح خرمشهر" هم به دلیل شرایط خاص و استحکامات ویژه ی دفاعی که عراق برای دفاع از آن طراحی کرده بود به یکی از این خاطرات به یاد ماندهی بدل شده است .
وی ادامه داد : شهری که تحلیلگران مختلف سیاسی و نظامی از آن به عنوان برگ برنده ای یاد می کردند که می توانست موازنه قدرت در منطقه را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار داده و تعیین کننده طرف پیروز جنگ باشد.
وی بیان داشت : از طرف دیگر عبور از اروند رود و فتح فاو هم یکی از آن لحظاتی است که نه تنها در یاد رزمندگان حاضر در مناطق عملیاتی بلکه در حافظه تاریخی ایرانیان تا همیشه تاریخ زنده می ماند.
یکی دیگر از سرداران دوران دفاع مقدس مستقر در جمعی لشکر 25 کربلا "فتح خرمشهر" در سوم خرداد ماه سال 61 را یک فتح بزرگ الهی دانست و گفت : آزاد سازی خرمشهر دنیا را شگفت زده کرده است .
سردار "ناصر رزاقیان" که هم اکنون فرماندهی تیپ یکم نینوا استان گلستان را بعهده دارد افزود : خرمشهر حدود 20 ماه در اشغال رژیم بعث عراق قرار داشت که در عملیات مختلف اولیه و مقاومت رزمندگان اسلام بالاخره در طول یک روز و نیم در عملیات بیت المقدس در تاریخ سوم خرداد ماه سال 61 از اسارت دشمن آزاد شد .
وی اظهارداشت : "فتح خرمشهر" که به عنوان روز مقاومت و پیروزی نامگذاری شده است به دلیل این بوده که ملت ایران اسلامی با وحدت و انسجام ، همدلی صبر و استقامت و نیز اتکا به خداوند متعال در این جنگ نابرابر به پیروزی نائل آمدند .
وی ادامه داد : رزمندگان اسلام در آزادسازی خرمشهر با صبر و استقامت ، ایثار و شهادت چنان درسی به کفار دادند که در طول تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و این حماسه بزرگ جهان را شگفت زده کرده است.
این مقام نظامی ادامه داد : رزمندگان در دوران دفاع مقدس از طریق آموزه های دینی و الهی و نیز تاکتیک های جدید به دفاع از خود در برابر دشمن پرداختند و ایستادگی کردند .
فرمانده تیپ یکم نینوا گلستان ادامه داد : در این جنگ نابرابر رزمندگان اسلام برای مقابله با دشمن از تاکتیک های رزمی دفاعی ، تجهیزات و ادوات جنگی و نیز سازماندهی مردمی بهره مند شدند.
این مقام ارشد نظامی وابسته به جمعی لشکر 25 کربلا گفت : عبور رزمندگان اسلام با ادوات جنگی از اروند رود و ساخت 12 کیلو متر پل روی رودخانه هور در دوران دفاع مقدس تمامی فرماندهان ارشد نظامی دنیا را شگفت زده کرد .
سرهنگ "احمد کوهستانی" معاون هماهنگ کننده لشکر 25 کربلا پاک سازی خرمشهر را یک نوع نماد مقاومت و ایثار مردم ایران ذکر کرد و گفت : ملت ایران با مقاومت جانانه توانستند پس از مقاومت و ایثار رژیم بعث عراق را از خرمشهر بیرون کنند .
وی افزود: به رغم اینکه دشمن تا دندان به پیشرفته ترین سلاح جنگی مجهز بود اما نتوانست در طول یک روز ونیم نبرد مستقیم در برابر رزمندگان اسلام ایستادگی نمایند و بالاخره در تاریخ سوم خرداد ماه سال 61 مجبور به عقب نشینی شدند .
وی تصریح کرد : رزمندگان اسلام در "فتح خرمشهر" با استقامت و صبر و شهامت پشت ابرقدرت های پوشالی را بخاک مالید و به دنیا نشان داد تنها تجهیزات جنگی نمی تواند کارساز باشد بلکه ایمان اراده و قوی ملت ایران توانسته است دشمن را به شکست وادار سازد .
سرهنگ "کوهستانی" با بیان اینکه ایران آغاز گر جنگ نبوده است گفت : عراق در واقع آغاز گر جنگ بوده و در طول هشت سال دفاع مقدس متحمل خسارت سنگینی شد.
معاون هماهنگ کننده لشکر 25 کربلا بیان داشت : فتح خرمشهر تنها فتح خاک نبود بلکه حفظ ارزشهای دینی ، حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و برقراری امنیت در مرزها و داخل کشور ایران بود .
این مقام ارشد نظامی لشکر 25 کربلا ، یکی از رموز موفقیت رزمندگان اسلام در دفاع مقدس را وحدت و همدلی ، ایثار ، شهادت و صبر و استقامت دانست.
یکی از رزمندگان اسلام در آزادسازی فتح خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : فتح خرمشهر یک حماسه بزرگی بوده که پشت ابرقدرتها را به لرزه در آورد.
سرهنگ "حمید رضا رستمیان" فرمانده تیپ سه شهرستان چالوس افزود : دشمن به خیال خام خود فکر می کرد ابتداء در طول سه روز خرمشهر و در طول یک هفته تهران را به تصرف خود در می آورد .
وی اظهارداشت : اما به فضل الهی دنیا مشاهده کرد رزمندگان اسلام در طول 34 روز نبرد غیر مستقیم و تنها در ظرف یک روز و نیم نبرد مستقیم اشغالگران را از خاک خرمشهر بیرون و بالاخره خرمشهر را از وجود سربازان رژیم بعث عراق پاکسازی کردند.
وی که از جمعی لشکر 25 کربلا در عملیات بیت المقدس شرکت داشته است گفت : در آزادسازی خرمشهر شمار زیادی از سربازان رژیم بعث عراق کشته ، زخمی و یا به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند .
سرهنگ "رستمیان" فتح خرمشهر را نمادی از مقاومت و پیروزی دانست و افزود : دشمن طوری تصور و برنامه ریزی و طراحی کرده بود که آزادسازی خرمشهر غیر ممکن بوده و در مصاحبه های صدام با رسانه های خارجی آمده بود خرمشهر در واقع کلید بصره است .
وی در زمینه نوآوری در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : ارتش های منظم دنیا با روش های کلاسیک جنگی و منظم و نیز سلاحهای پیشرفته در برابر هم قرار می گیرند اما روش جنگیدن رزمندگان اسلام در برابر رژیم بعث عراق از یک نوع تاکتیک و تکنیک جدید برخوردار بود که تصور آن برای فرماندهان ارتش دنیا غیر قابل فهم بوده است.
وی گفت خلاقیت ، ابتکار و نوآوری رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس که نشات گرفته از آموزه های دینی و همدلی و پشتیبانی ملت ایران برخوردار بوده جهان را شگفت زده کرده است .ک/4 506/609/ 402 شماره 073 ساعت 13:45 تمام