کاخ گلستان مجموعه ای تاریخی و ارزشمند از تهران قدیم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/13 اجتماعی.گردشگری.مجموعه کاخ گلستان مجموعه تاریخی ، فرهنگی کاخ گلستان به عنوان نمادی از شکوه و توانمندی معماری اصیل ایرانی، نشانه ای از تهران در روزگاران قدیم از دوران صفوی تا قاجاریه است.
کاخ گلستان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران، از قدیمی ترین آثار به جای مانده از ارگ تاریخی تهران در روزگار صفوی است.
تاریخچه این کاخ مربوط به شاه طهماسب اول است، شاه عباس، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی نیز در این کاخ سکونت داشتند.
محوطه کاخ گلستان پیش از آنکه به شکل کنونی درآید، از حیاط و باغچه های متعددی با نام های نارنجستان و سروستان تشکیل شده بود.
قدیمی ترین آثار موجود در این مجموعه به دوران کریم خان زند تعلق دارد و ناصرالدین شاه قاجار در دوران زندگی خود تغییرات بسیاری را در مجموعه کاخ گلستان ایجاد کرد.
این مجموعه از بخش های مختلف اتاق موزه (تالار سلام ) و حوضخانه آن، تالار آینه، ایوان تخت مرمر، خلوت کریم خانی، تالار عاج یا سفره خانه، تالار برلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض و چادرخانه تشکیل شده است.
حیاط تخت مرمر یا دارالحکومه محل برگزاری بارعام و حکومت بود و فضای باغ گلستان به ملاقات های خصوصی، مراسم شبانه دربار اختصاص داشت.
در سال 1290 هجری قمری ناصرالدین شاه نخستین سفر خود را به فرنگ انجام می دهد، وی با دیدن موزه های فرنگی تصمیم می گیرد که موزه ای شبیه به موزه های اروپایی در ارگ بسازد.
بدین منظور عمارت خروجی را تخریب و به جای آن در سمت شمال غربی و در کنار تالار عاج، بناهای کاخ گلستان جدید (سرسرا، تالار آیینه گلستان و اتاق موزه ) را بنا می کند.
همچنین ناصرالدین شاه دستور تخریب بسیاری از ساختمان ها و محوطه های قدیمی را می دهد و فضاهای جدید به ارگ اضافه می کند، از جمله عمارت شمس العماره (4-1282 قمری )، تکیه دولت (1285 قمری )، عمارت تالار موزه (4-1291 قمری )، عمارت حرمخانه (1300 قمری ) ، سر در شمس العماره (1303 قمری ) ، عمارت خوابگاه (4-1303 قمری ) و کاخ ابیض (9-1306 قمری ) را می توان نام برد.
در شاه نشینن تالار سلام ، تخت طاووس قرار دارد. روایت شده که نادر شاه افشار این تخت را به عنوان غنیمت در سال 1739 میلادی از هند به ایران آورده استف این تخت با قلم زنی و میناکاری ظریف و ورقه های طلا ساخته و با سنگ های گرانبها چون یاقوت و زمرد آراسته شده است.
مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ گلستان در میدان 15 خرداد (ارگ تهران ) قرار دارد و دسترسی به آن نیز از طریق متروی شهری بسیار آسان است.
8071 شماره 046 ساعت 17:43 تمام