تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
سفربه سرزمین وحی واکاوی دوباره تاریخ اسلام درمدینه منوره توسط زائران ایرانی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/26 اجتماعی.حج 87.احد .کوه مدینه منوره- زائران ایرانی حاضر درمدینه در قالب برنامه هایی منسجم هر روزه در بازدید دوره ای ازاماکن تاریخی این شهر، عمق تاریخ اسلام را واکاوی دوباره می کنند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا از مدینه منوره، زائران ایرانی که هرروز بر تعداد آن ها در مدینه افزوده می شود، بلافاصله پس از ورود به شهر پیامبر (ص )،با سرپرستی کاروان های خود به دیدار اماکن تاریخی واسلامی شهر مدینه منوره می روند.
در این بازدیدها روحانیون کاروان ها اطلاعات درخوری از تاریخچه این اماکن به حاضران ارایه می کنند و زائران نیز در هر بخش با عمق تاریخ اسلام آشنا می شوند.
کوه احد ................
کوه احد یکی از مکان های تاریخی شهر مدینه است که زائران پس از ورود به شهر پیامبر (ص ) برای بازدید از این مکان بی قراری می کنند زیرا در اینجا علاوه براینکه جنگ مشرکان علیه پیامبراسلام (ص ) رخ داد مزار مطهر شهدای احد ازجمله حضرت حمزه (ع) قراردارد.
کوه احد در شمال شرقی شهر مدینه و در چهار کیلومتری مسجد النبی قرار داد.
چون این کوه ازمیان کوه های پیرامون مدینه، تنها کوه جدا ومستقل است،و به همین دلیل آن را احد نامیده اند.
این کوه با 7کیلومتر طول (از شرق به غرب ) طولانی ترین کوه در شبه جریزه است که قله های بزرگی داشته و رنگ آن به قرمز متمایل و عرض آن نیز بین یک تا سه کیلومتر است.
ارتقاع کوه احد ازسطح زمین 300 متر و از سطح دریا هزار متر فاصله دارد و درمجموع 19 کیلومتر مربع مساحت آن است. گویند بالای این کوه نقره های طبیعی یافت می شود که برای حفظ آب های جاری در آن پدید آمده است.
از پیامبر اسلام در مورد فضل و اهمیت این کوه احادیث فراوانی نقل شده است .از جمله : کوه احد ما را دوست دارد و مانیز آن را دوست داریم.و یا کوه احد از کوه های بهشت است.
مزارهارون، برادر موسی (ع) برفراز کوه احد واقع شده که گویند وی هنگام عزیمت به حج، در این کوه وفات یافته و دفن شده است.
عزوه احد،از غزوات مهم پیامبر (ص )، به نام این کوه مشهور است که در سال سوم هجری رخ داد و کوه احد پناهگاه مهمی برای لشکریان اسلام و به ویژه پیامبر (ص ) بود. دردامنه آن، یعنی شمال مقابر شهدای احد، شکاف کوچکی است که رسول گرامی اسلام به هنگام جراحت در جنگ احد توسط حضرت علی (ع) به این شکاف برده شدند و در آنجا زخم های ایشان مداوا شد.
امروزه از طریق بزرگراه فهد بن عبدالعزیز می توان به کوه احد و مزار شهدا رفت، که البته از شارع سیدالشهدا نیز می توان به آن جا راه یافت.
در جنگ احد ضایعات جبران ناپذیری به سپاه اسلام وارد شد که شهادت یکی از بهترین حامیان پیامبر خدا یعنی حضرت حمزه سیدالشهدا به همراه پرچمدار اسلام، مصعب بن عمیر، عبدالله بین جحش و فرمانده تیراندازان و نگهبانان تنگه، یعنی عبدالله بین جبیر و بیش از 70 تن از بهترین صحابه پیامبر خدا از جمله آن ها بوده است.
به دستور پیامبر (ص )، حضرت حمزه (ع) و دیگر شهدا را که همه مثله شده بودند، پس از اقامه نماز، در همان معرکه جنگ و با لباس های خودبه خاک سپرده شدند.
بعدها دار مکانی که عموی پیامبر (ص ) به شهادت رسید،مسجدی ساختند که دیوارهای مخروبه آن ، تا دوران سعودی همچنان پابرجا بود. این مسجد که به المصرع شهرت داشت در تعریض خیابان کنار جبل الرماه تخریب شد. برخی گویند دندان پیامبر اسلام نیز در این جا شکسته شده است.نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه بسیاری از زائران در روی سنگ های این کوه اقدام به نوشتن نام خود کردند که درصورتی که به هر علت ازآن جلوگیری نشود قطعا تصویر طبیعی این کوه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
مسجد ذوقبلتین 00000000000 مسجد ذوقبلتین نیز از دیگرمساجد مورد بازدید زائران بیت الله الحرام است.
زائران پس از وضو به نماز در این مسجد می ایستند.
پیامبر (ص ) در شانزدهمین یا هفدهمین ماه از هجرت، در میان قبیله بنی سلمه و مسجد آنان به نماز ایستاد. آن حضرت، به ویژه شب ها از خداوند می خواستند تامسلمانان را از سرزنش یهودیان برهاند.به روایتی در روز دوشنبه، نیمه ماه رجب، میان نماز ظهر آیات تغییر قبله بر پیامبر نازل شد: پیامبر خدا، هنگام نزول این آیات، درحالی که دورکعت از نماز ظهر را خوانده بودند، به صورت نیم دایره برگشتند و رو به سمت جنوب کردند. لذا مردان در مکان زنان یعنی صفوف عقب و زنان در مکان مردان، یعنی صفوف جلو واقع شدند و همراه پیامبر(ص ) دو رکعت نماز باقیمانده ظهر را به سوی مسجد الحرام به صورت فرادا اقامه کردند. به سبب نزول این آیات، آن مسجد به ذوقبلتین مشهود شد، زیرا یک نماز را به دو قبله خواندند.
خبر نزول آیات تغییر قبله، که باعث خشنودی مسلمانان شده بودند، شتابان به مسجد قبا و مسجد النبی و دیگر مساجد رسیدو مسلمانان نماز عصر را رو به سوی مسجد الحرام اقامه کردند.
مسجد ذو قبلتین در حره الوبره، شمال غربی مدینه و غرب مساجد سبعه (کوه سلع ) قرار دارد.
مسجد قبا .............
مسجد قبا از محل های دیگر مدینه است که زائران پس از ورود به شهر پیامبر (ص ) برای دیدار آن لحظه شماری می کنند. گفته می شود خواندن دو رکعت نماز دراین محل به اندازه انجام اعمال عمره مفرده است و شاید به همین دلیل که این مسجد همواره مملو ازجمعیت است.
قبا قریه ای است در دو کیلومتری جنوب مدینه، کسانی که از مکه به مدینه می آیند، ابتدا وارد این قریه شده و سپس به مدینه می روند که البته امروزه به سبب بزرگراه مدینه- مکه ، از کنار آ، می گذرند.
قبا نام چاهی در آنجا بوده که بنی عمرو بن عوف از انصار در آنجا ساکن بوده اند. مزارع، نخلستان ها، جاه ها و آب های شیرین، این منطقه را از دیرباز آبادان ساخته است. این قریه نخستین مکانی قبل از مدینه است که قدوم پیامبر (ص ) را مبارک داشت و ساکنان آن به استقبال پیامبر خدا رفتند.
پیامبر اسلام کنار خانه کلثوم بن هدم، مربدی را که به وی متعلق بود، خرید و پی ریزی و بنای مسجد قبا را آغاز کرد. این امر بنا به تقاضای ساکنان این محل انجام گرفت. ایشان مساحت را در خط سیر شتر خویش مشخص کردند خودخط قبله را تعیین کردند ودوش به دوش اصحاب به ساخت آن پرداختند.
شماره 023 ساعت 12:50 تمام