نخستین پرواز ایران ایر در فرودگاه خلیج فارس عسلویه به زمین نشست ................................................................
عسلویه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 9/1/86 داخلی.اقتصادی.فرودگاه.
نخستین پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)با مبداء بوشهر، صبح امروز (پنجشنبه ) در فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه به زمین نشست.
به گزارش خبرنگار ایرنا یک فروند هواپیمای فوکر 100 با شماره پرواز 409، ساعت هشت و 50 دقیقه صبح از بوشهر به سمت عسلویه پرواز کرد و ساعت 9 و 30 دقیقه وارد فرودگاه خلیج فارس شد.
حمید توحیدی مدیر فرودگاه بین المللی خلیج فارس به خبرنگار ایرنا گفت: با فرود این هواپیما،پروازهای خط هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به این فرودگاه رسما گشایش یافت.
وی افزود: پروازهای ایران ایر فعلا روزهای پنجشنبه از بوشهر به عسلویه و بالعکس و روزهای شنبه هرهفته در مسیر بوشهر - عسلویه - تهران انجام می شود.
مدیر فرودگاه خلیج فارس گفت: درصورت استقبال مسافران از پروازهای ایران ایر در این مسیرها، هواپیمایی جمهوری اسلامی اقدام به گسترش پروازهای خود در مسیرهای داخلی و بین المللی خواهد کرد.
به گفته توحیدی پیش از این هواپیماهای خطوط هوایی ماهان، آسمان، ساها ، کیش ایر و ایران نفت به فرودگاه خلیج فارس پرواز می کردند.
وی گفت:بزودی پروازهای بین المللی از طریق فرودگاه خلیج فارس انجام خواهد شد و بنابر اعلام شرکت هواپیمایی آسمان، از اواخرفروردین ماه جاری دو سورتی پرواز هفتگی از مبداء عسلویه به دبی و بالعکس از این فرودگاه انجام خواهد شد.
توحیدی افزود: شرکت هواپیمایی آسمان در فاز بعدی پرواز مسیر عسلویه به دوحه قطر و بالعکس را به پروازهای بین المللی خود اضافه خواهد کرد.
کامران اولیایی رییس ایستگاه خلیج فارس شرکت هواپیمایی آسمان نیز در گفت وگوباخبرنگارایرنااعلام کرد:پروازهای این شرکت در مسیر شیرازـ عسلویه- اهواز و بالعکس فعلا روزهای چهارشنبه هر هفته برقرار است.
اولیایی اظهار داشت: پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر شیراز - عسلویه - رشت و بالعکس نیز بزودی انجام خواهد شد.
عملیات اجرایی ساخت فرودگاه بین المللی خلیج فارس در زمینی به مساحت 700 هکتار در خرداد ماه سال 1382 توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شروع شد و در اسفندماه سال 1384 به بهره برداری رسید.
طول باند این فرودگاه چهار کیلومتر با 120 متر OVERRUN در هر طرف و عرض آن 60 متر شامل 45 متر باند و دو شانه 7/5 متری در طرفین است.
سیستم های ناوبری این فرودگاه شامل II CAT NDB_DVOR/DME_ILS است که اعلام شده از بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا به شمار می آید.
رده مختصات فنی باند برای نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه E4 و در زمان حاضر رده ایمنی زمینی آن 7 CAT است که گفته شده با خرید تجهیزات و ماشین آلات جدید به 9 CAT ارتقا خواهد یافت.
مساحت اپرون فرودگاه 66 هزار و 825 متر مربع با رویه بتنی و با ظرفیت پنج فروند هواپیما در حالت SELF MANOEUVRE است.
در زمان حاضر روزانه بطور متوسط 20 سورتی پرواز از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، بوشهر، ماهشهر، اهواز و کیش و بالعکس به فرودگاه بین المللی خلیج فارس انجام می شود.
متوسط ورودی مسافرین به این فرودگاه روزانه 767 نفر ومتوسط خروج مسافرین 867 نفر است.
براساس اعلام مقامات مسوول، هواپیماهای غول پیکر بوئینک 747 قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارند.
1889/675 شماره 017 ساعت 50:10 تمام انتهای پیام E09.10-50-46