بازیافت لاستیک های فرسوده، ضرورتی اجتناب ناپذیربرای دستیابی به محیط زیست سالم ......................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/02/86 داخلی.اجتماعی.محیط زیست.بازیافت.
لاستیک یکی از عناصر مهم زندگی بشر بوده و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است.
باتوجه به تولید سالانه بیش از 200 هزار تن لاستیک در ایران و مطرح شدن موضوعاز رده خارج کردن خودروهای فرسوده که خود باعث افزایش لاستیک های فرسوده می شود، توجه به نحوه مدیریت زایدات این مواد بسیار اهمیت پیدا می کند.
مسلما بهترین راه حل دراین زمینه بازیافت لاستیک های فرسوده است که تاکنون هیچ برنامه خاصی برای بازیافت لاستیک در ایران اجرا نشده است.
لاستیک های مستعمل، زباله های مخصوصی هستند که از لحاظ شیمیایی، اندازه، حالت و شکل با زباله ها دیگر تفاوت دارند.
لاستیک ها از مواد پلیمری تشکیل شده اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی - شوند. در بسیاری از موارد، لاستیک های مستعمل روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله ، مناظر زشتی را به وجود آورده که خطر آتش سوزی را نیز به همراه دارند.
کارشناسان معقتدند ، سوزاندن لاستیک ها ، دودهای سیاه و مضری را ایجاد می کنند که باعث آلودگی محیط می شود و با توجه به رشد سریع نرخ مصرف تایر در ایران به دلیل افزایش استفاده از وسایل نقلیه ، به زودی با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهیم بود.
"سمانه اکبری" کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست، در این باره به ایرنا، گفت: طبق آمار به دست آمده در کشورهای صنعتی، به ازای هر شهروند سالانه یک حلقه تایر مصرف می شود و سرانه مصرفی تقریبی هر شهروند، 9 کیلوگرم تایر در سال است.
وی افزود: در کشورهای صنعتی از لاستیک های فرسوده به عنوان سوخت جایگزین در صنایعی چون سیمان استفاده می شود.
این کارشناس با اشاره به مشکلات زیست محیطی این تایرها ، گفت : برخلاف دیگر مواد زاید جامد، تایرهای زاید را نمی توان بدون انجام عملیات مقدماتی دفن کرد، از طرف دیگر، تایرهایی که در طبیعت رها می شوند، خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان ها به همراه دارند.
وی گفت: همچنین تجمع و دفن تایرها ، آمادگی و قابلیت زیادی برای آتش - سوزی دارند، به طوری که آتش گرفتن آنها با دود غلیظی همراه بوده و کنترل آن مشکل است.
اکبری افزود: این دودها هیدروکربن های نسوخته هستند و گازهای سمی را وارد محیط می کنند، تایرها دارای سولفور ، آهن ها و فلزهای دیگر هستند که در فضا و شرایط نامناسب باعث آزادشدن مواد و گازهای خطرناک می شوند.
وی بااشاره به مزایای استفاده جدید از تایرهای فرسوده ، گفت: استفاده -های جدید از تایرهای فرسوده راه حل بسیار جالب ومناسبی برای کاهش ضایعات، کاهش قیمت ها و افزایش کیفیت و ایمنی محیط زندگی است.
این کارشناس گفت : کاهش زایدات، کاهش قیمت محصولات وامنیت طرحهای عمومی محلی از دیگر مزایای بازیافت تایرهای فرسوده است.
اکبری در خصوص افزایش کیفیت و امنیت طرحهای عمومی محلی به استفاده از آسفالت باپوشش پلاستیکی در جاده های محلی ، استفاده از تکه های کوچک و ریزه پلاستیک و تایر در دیگر کارهای مهندسی عمران واستفاده از خرده های پلاستیکی در بازسازی زمین های بازی اشاره کرد که فایده همه اینها کمک به چرخه مواد در طبیعت است.
"ناصر سعادت" کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه نیز، بازیافت فیزیکی رایکی از روش های بازیافت لاستیک های فرسوده ذکر کرد که دراین روش لاستیک ها با حرارت خارجی گرم و بازیافت می شوند.
وی گفت: در این فرآیند، شبکه ای سه بعدی از اتصالات عرضی در جوار انرژی می شکند ومولکول های پلیمر به مولکول های کوچک تر تقسیم می شوند و این مولکول- های کوچک تر به راحتی با لاستیک خام به عنوان پرکننده ای تقویتی مخلوط می شوند و لاستیک بازیافت شده را می سازند.
این کارشناس بااشاره به روش بازیافت لاستیک از طریق مواد شیمیایی، گفت: بیشتر صنایع بازیافت لاستیک از مواد شیمیایی استفاده می کنند که این مواد معمولا دی سولفیدها یا مرکاپتان ها هستند که در حرارت های مشخص به کار گرفته می شوند.
سعادت افزود : استفاده از فرآیند بیوتکنولوژی در بازیافت لاستیک شامل فرآیند بیوتکنولوژی برای بازیافت لاستیک و نگهداری آن در محیط باکتریایی و بدون هواست تا سولفورها و سولفوریک اسیدهای آن بیرون آیند و از این طریق به راحتی می توان هم سولفور و هم لاستیک بازیافت شده داشت.
وی ادامه داد: به طور متوسط از بازیافت کامل هر تایر می توان فلز، لاستیک و فیبر نایلونی با کیفیت مطلوب به دست آورد.
وی لزوم استفاده از بخش خصوصی در این بخش را بسیار با اهمیت دانست تا منجر به شکل گیری صنایع بازیافتی لاستیک و تایر و بازاریابی های مربوط شود.
این کارشناس ، گفت: استفاده مجدد از تایرهای فرسوده در ساخت تایرهای جدید نیز یکی از مهمترین راه های بازیافت تایرهاست.
به گفته وی، از آنجا که هنگام پردازش تایرهای فرسوده به منظور استخراج اجزای مفید آن عملیات متعددی انجام می گیرد ، به همین دلیل محدویت هایی در استفاده از این نوع لاستیک در تولید لاستیک جدید وجود دارد.
وی تاکید کرد: استفاده از تایرهای فرسوده علاوه بر کمک به پاکسازی محیط زیست و راهی برای دستیابی به زمین پاک ، می تواند مزایای دیگری همچون کاهش قیمت تمام شده و افزایش کارآیی را به دنبال داشته باشد که نیازمند مدیریت قوی در بخش مواد زاید جامد است.
اجتمام/9115/1611 شماره 028 ساعت 46:10 تمام انتهای پیام E09.10-46-11