مسوول انجمن کلیمیان ایران: موعودگرایی از نقاط مشترک ادیان الهی است ..................................................................
قم ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/03/86 داخلی.فرهنگی.نشست.موعودگرایی.
مسوول انجمن کلیمیان ایران ، موعودگرایی وانتظار ظهور منجی را از نقاط مشترک ادیان الهی به ویژه ادیان ابراهیمی ذکر کرد.
دکتر "یونس حمامی لاله زار" روز چهارشنبه در نشست " موعودگرایی در ادیان ابراهیمی" که در پژوهشگاه علوم وفرهنک اسلامی قم برگزار شد، گفت : موعود- گرایی برخاسته از روح کمال جوی انسان می باشد تا زمینه نیل به کمال مطلق را فراهم نماید.
وی اعتقاد به مصلح جهانی را از ارکان اساسی و بنیادی دین یهود ذکر کرد و بیان داشت: بر اساس تعلیمات این دین وجود منجی یکی از اهداف آفرینش است و انتظار نیز جزیی از مراحل تکامل انسان است.
وی یادآور شد: دین یهود متشکل از 613 فرمان است که اعتقاد به منجی نیز یکی از این فرامین می باشد که در صورت عدم اعتقاد به این اصل، یهودی بودن فرد زیر سوال می رود.
حمامی افزود: در این دین ، احیاء کامل سنت های دین ، آبادی ورونق معبد بیت المقدس ، اجرای مراسم مذهبی دینی وفرامین الهی، افزایش سطح درک انسان نسبت به وجود خدا وایجاد وحدت ویگانگی میان انسان هاازجمله علایم ظهوراست.
این نماینده اقلیت کلیمیان درمجلس شورای اسلامی ایران اظهارداشت: اتحاد و یکپارچگی انسانها زمینه لطف خداوند را بر مردم ایجاد می نماید هر چند مردم هنوز به لیاقت کامل نرسیده باشند.
وی خاطر نشان کرد: منجی از نظر یهودیان تنها زمانی ظهور می کند که بشر به سطحی از شایستگی نائل شده باشند وبر طبق گفتار عهد عتیق و قائل شدن عمری شش هزار ساله برای عمر بشر فرصت برای ظهو منجی بسیار کوتاه است.
وی بااشاره به متون دینی یهودادامه داد : بنابراین مردم بایدهرچه سریع تر زمینه ظهور را فراهم آورند.
حمامی اظهار داشت: انتظار از اصول اساسی دین یهود می باشد که باید لحظه به لحظه ومداوم بوده وبا توجه به دوطرفه بودن اصل انتظار، منجی نیز مشتاق- تر به هدایت و نجات انسان ها از ظلم و تاریکی است.
معاون پژوهشی موسسه انتظار نور در امور مهدویت وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه اسلامی قم گفت: امروزه با توجه به شرایط زمانی نیاز به تحقیق، پژوهش و تبیین موعود بیش از دوران های دیگر احساس می شود.
حجت الاسلام "محمدتقی ربانی" دراین نشست گفت: مهدویت در نگاه عام متشکل از مفاهیم موعودگرایی، منجی گرایی و مصلحگرایی می باشد که تحقیقات در همه زمینه های مذکور باید به سوالات مجامع علمی پاسخ دهد.
وی با اشاره به عدم قابل استنادواعتماد بودن برخی منابع در خصوص موعود بیان داشت: باید زمینه نشست وبررسی در این زمینه با سایر متخصصان و ادیان مختلف ایجاد شود تا نتایجی قابل استناد حاصل شود.
درپایان نشست نیز مراسم پرسش و پاسخ صورت گرفت. ک/ 2 7402/536/546 شماره 198 ساعت 36:15 تمام انتهای پیام E09.26-36-15
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱