روند ابتلا به سالک در استان خراسان رضوی رو به کاهش است .....................................................
مشهد،خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/03/86 داخلی.اجتماعی.پزشکی.سالک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : روند ابتلا به سالک طی سالهای اخیر در مشهد و استان خراسان رضوی رو به کاهش است.
دکتر محمدرضا مجدی روز شنبه در جلسه کنترل بیماری سالک که با حضور مدیران و کارشناسان بهداشتی استان برگزار شد، افزود: در عین حال شیوع آن به دلایل متعدد در سالهای مختلف دچار نوسان است.
وی اظهار داشت : سال گذشته سه هزار و 500 نفر در استان خراسان رضوی به سالک مبتلا شدند در حالی که این میزان در سال 81 بیش از شش هزار نفر بود.
وی میزان مبتلایان به سالک در استان خراسان رضوی را طی سال 84، سه هزار نفر عنوان کرد و افزود: شرایط اقلیمی، میزان بارندگی و وضعیت زیست محیطی در رشد پشه خاکی ناقل سالک و شیوع این بیماری تاثیرگذار است.
او گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد موارد ابتلا به سالک در استان خراسان رضوی مربوط به شهر مشهد است به طوریکه در سال گذشته بالغ بر دو هزار و 600 نفر در مشهد به سالک مبتلا شدند.
دکتر مجدی، کانونهای آلوده در شهر مشهد را شامل بخشی از مناطق آب و برق، سیدی و همت آباد عنوان کرد و گفت: شهرهای نیشابور، سرخس، درگز و تربت جام نیز شهرهای آلوده هستند.
رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی در ادامه افزود: سالک جلدی بیماری خطرناکی نیست و هیچکس به دلیل سالک تاکنون فوت نکرده است بلکه تبعات روانی این بیماری به دلیل اثرات زخم بر روی پوست مطرح است.
وی لیشمانیوز یا سالک را شامل نوع جلدی و احشایی دانست و گفت: نوع احشایی که شیوع خیلی کمی دارد خطرناک بوده و بدلیل درگیر شدن احشاء ،مرک و میر بالایی دارد.
او با اشاره به اینکه سالک پوستی به دو نوع مرطوب و خشک تقسیم می شود، افزود: نوع مرطوب که معمولا در روستاها مشاهده می شود مخزن آن جوندگان (موش ) است و در این نوع ترشحات زخم زیاد بوده و دوره کوتاه تری دارد.
وی افزود: اما در نوع شهری که اکثر مبتلایان به سالک در استان خراسان رضوی عموما در شهرها از این نوع هستند و مخزن آن انسان و سک است و ترشحات آن کم بوده اما دوره طولانی تری دارد.
مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر کلیه امور مربوط به تشخیص و درمان بیماری سالک اعم از ویزیت، تزریق، پانسمان و دارو در مراکز بهداشتی استان به صورت رایگان انجام می شود.
دکتر امرالله یوسف نژاد افزود: درمان رایگان سالک به این معنی نیست که این بیماری برای دولت هزینه ای ندارد بلکه جدا از تبعات روانی این موضوع درمان هر بیمار بیش از 300 هزار ریال هزینه در بردارد.
وی پیشگیری را مهم ترین راهکار کنترل سالک عنوان کرد و افزود: در ابتلا به سالک مجموعه ای از شرایط باید فراهم باشد تا این بیماری ایجاد شود.
او میزان بارندگی، رطوبت، دفع غیر بهداشتی زباله، رها شدن نخاله های ساختمانی، سک های ولگرد و عدم مراقبت از زخم سالک را از عوامل رشد و تکثیر پشه ، همچنین انتقال بیماری دانست.
وی با بیان اینکه سم پاشی راه اصولی و صحیح مبارزه با سالک نیست افزود: سم پاشی علاوه بر اثرات نامطلوب زیست محیطی روشی عملی نیست.
او استفاده از توری، پشه بند آغشته به حشره کش، رعایت موارد حفاظتی هنگام استراحت در هوای آزاد بویژه در فصل گزش پشه، استفاده از پمادهای دور کننده حشرات و بهبود عوامل زیست محیطی را از راهکارهای کنترل بیماری سالک عنوان کرد.ک/3 7487/2713/659 شماره 152 ساعت 19:20 تمام انتهای پیام E26.50-19-20