یک مسوول:مردم کشورمان 90 درصد هزینه های خدمات دندانپزشکی را متحمل می شوند ..................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/04/86 داخلی.اجتماعی.پزشکی.دهان ودندان.
مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون هزینه های پرداخت شده از سوی مردم بابت خدمات دندانپزشکی بیش از 90 درصد بوده و این به منزله فاجعه است .
دکتر محمد مهدی وردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: هر چند سهم مردم در پرداخت سایر هزینه های درمانی نیز در کشورمان خیلی بالا است اما هزینه های دندانپزشکی بالاترین میزان را به خود اختصاص داده و از این حیث فشار زیادی بر مردم وارد می شود.
وی بیان کرد: نسبت سهم پرداخت هزینه های درمانی از سوی مردم و دولت در کشور ما به ترتیب حدود 70 و 30 درصد است در صورتیکه در تمام دنیا عکس این قضیه است.
وی گفت: در این میان حمایت بیمه ها، خیریه ها، تعاونی ها و بخش خصوصی از راهکارهای مطرح شده است، زیرا وزارت درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی تواند متولی سلامت بهداشت و درمان جامعه باشد.
مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بدنبال فرمایش مقام رهبری مبنی بر خصوصی سازی خدمات، اکنون وزارت بهداشت در خصوص واگذاری خدمات درمانی دهان و دندان آمادگی خود را اعلام کرده است.
وی در ادامه با تاکید براینکه لوکس بودن خدمات در دندانپزشکی تصور اشتباهی است ، گفت: تمام امور مربوط به دندانپزشکی درمان هستند و جزو زیبایی محسوب نمی شوند.
دکتر وردی گفت: حتی "ارتودنسی" یک درمان غیر ضروری نیست بلکه معالجه ناهنجاریهای ظاهری دندانها بر جویدن غذا و سلامت روحی و روانی فرد تاثیر بسزایی دارد.
او در ادامه گفت: توزیع دندانپزشک و کمبود دستیار دندانپزشکی در مناطق مختلف کشور یکی از مشکلات است که باید در این خصوص چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.
وی با اشاره به راه اندازی رشته کاردان بهداشت دهان و دندان خاطر نشان کرد: با رویکرد بهداشت پیشگیری امسال 200 دانشجوی کاردان در این رشته با نام "دنتال هایژنیست" پذیرش شده اند که این تعداد در دو سال و نیم آینده فارغ التحصیل خواهند شد.
وی در مورد فعالیت دندانپزشکی تجربی گفت: هم اکنون فقط دو گروه تحت عنوان "بهیار تجربی" و " کمک دندانپزشک" که دارای مجوز فعالیت از وزارت بهداشت هستند، اجازه فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: این افراد تعدادشان در کشور حدود دو هزار نفر است که فعالیت شان تعریف شده بوده، به طور مثال مجاز به ترمیم عصب دندان، عکس و رادیولوژی و یا یکسری خدمات تخصصی نیستند و در صورت مشاهده تخلف، با آنها برخورد می شود.ک/3 7487/663/659 شماره 176 ساعت 18:40 تمام