کاوشگر روباتیک تایتانیک، بستر دریای سیاه را می کاود ...................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/05/86 خارجی.علمی.تایتانیک کاوشگری که بقایای کشتی تایتانیک را کشف کرد، اکنون قصد دارد در یک ماموریت روباتیک، در بستر دریای سیاه به دنبال کشتی های غرق شده بگردد و نیز سرنخ های تازه ای از تاریخچه زمین شناسی این دریا، به دست آورد.
به گزارش لایو ساینس، "رابرت بالارد" اقیانوس شناس دانشگاه رود آیلند که گروه تحقیقاتی وی در سال 1985 کشتی غرق شده تایتانیک را در دریای آتلانتیک شمالی شناسایی کرد، سرپرستی تحقیقات جدیدی رابر عهده خواهد داشت که در آن از یک وسیله زیر دریایی خودکار بنام "دوئری" (DOERRI) که مخفف "وسیله تحقیقاتی محیط زیست و اقیانوس شناسی کنترل از راه دور دلاویر" است.
این وسیله به اعماق دریای سیاه و همچنین دریای اژه خواهد رفت که در سالهای دور این دو دریا مسیرهای تجاری مهمی بشمار می آمدند.
بالارد گفت، این سفر تحقیقاتی واقعا هیجان انگیزی است که ویژگی های زمین شناسی مهمی را در مورد مدیترانه آشکار می کند و در ضمن اطلاعات مهمی را درباره مسیرهای تجاری باستانی و تاریخچه کشتیرانی در دریای سیاه به دست می دهد.
"آرت ترمبانیس" یکی از اعضای این سفر تحقیقاتی و دانشمند دریایی دانشگاه دلاویر گفت، این تیم از دستگاه "دوئری" برای رفتن به سراغ یک کشتی استفاده می کند که در دوره بیزانس در دریای سیاه غرق شد و سال گذشته گروه او آن را کشف کرد.
از این وسیله خودکار برای جستجوی دیگر کشتی های غرق شده نیز استفاده خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که "دوئری" به کشف کشتی هایی که در زمانهای گذشته در دریای سیاه غرق شده اند و تاکنون شناسایی نشدند نیز کمک کند.
دوئری در حین انجام این ماموریت، در زمینه نحوه شکل گیری و ترکیب بستر دریا نیز اطلاعات ارزشمندی در اختیار محققان خواهد گذاشت.
این گروه تحقیقاتی زمانی که به محل فعالیت های اکتشافی در دریای سیاه برسد، از این شناور زیردریایی 109 کیلوگرمی استفاده خواهد کرد.
این زیر دریایی با استفاده از سونار یا دستگاه ایجاد امواج صوتی از بستر دریای سیاه در عمق 200 متری زیر سطح دریا، نقشه برداری می کند. دوئری همچنین دما، میزان نمک و اکسیژن آب سطوح مختلف آب دریا را نیز اندازه گیری خواهد کرد.
دانشمندان انتظار دارند با توجه به وجود بخش های بزرگی که "مناطق بدون اکسیژن" خوانده می شوند، بقایای نسبتا سالمی از کشتی های غرق شده به دست آورند زیرا در این مناطق به ندرت باکتری ها می توانند زندگی کنند.
علمی.2354/1786 شماره 173 ساعت 16:49 تمام