تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
"تشخیص هویت به کمک عنبیه چشم" به بهره برداری رسید ..................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/06/86 داخلی.جامعه اطلاعاتی.هویت سامانه تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران به بهره برداری رسید.
به گزارش روز شنبه مرکز تحقیقات مخابرات ایران، "شهرام معین" مدیر گروه سامانه های چند رسانه ای این پژوهشکده با بیان مطلب فوق گفت: طراحی این سامانه با توجه به استفاده روزافزون ویژگی های بیومتریک در تشخیص هویت و شناسایی افراد در مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد.
سامانه های تایید هویت یا شناسایی بیومتریک با استفاده از ویژگی هایی از قبیل اثر انگشت، شکل چهره، عنبیه چشم، شکل گوش ها، "دی ان ای"، شبکیه و تایپ کی برد با بالاترین دقت ممکن دارای کاربردهای موثر و دقیق است.
از جمله این کاربردها می توان به کنترل مرزها، کنترل مهاجرت، کنترل ورود غیرقانونی مهاجرین، شناسایی و تشخیص هویت افراد یا مجرمین سابقه دار و استفاده در گذرنامه های الکترونیکی اشاره کرد.
معین ادامه داد: در سامانه ساخته شده ابتدا از عنبیه شخص مورد نظر از طریق نور مادون قرمز تصویر برداری شده و سپس با انجام عملیات پردازشی بر روی آن، هویت شخص تشخیص داده می شود.
بافت عنبیه چشم به دلیل دارا بودن اطلاعات منحصر به فرد از هر شخص به گونه ای است که نمی توان هیچگونه شباهتی بین دو عنبیه در دو نفر و یا حتی در دوقلوها مشاهده کرد، در نتیجه استفاده از آن با دقت بسیار بالایی همراه است و می تواند در شناسایی اشخاص با سرعت و دقت کافی به کار گرفته شود.
مدیر گروه سامانه های چندرسانه ای بیان داشت: این سامانه برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه ساخته شده و از سرعت تصویربرداری بسیار بالا با حداقل نیاز به حرکت سر برای مکان یابی مناسب چشم برخوردار است.
معین گفت: پایگاه داده های مربوط به عنبیه های 250 چشم برای آزمایش این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است که نتایج حاکی از موفقیت این سامانه است.
علمی/9130/1786 شماره 072 ساعت 14:10 تمام