تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
دو نمایشگاه علوم قرآنی در شیراز گشایش یافت ..............................................
شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/6/86 داخلی.فرهنگی.ارشاد اسلامی.
نخستین نمایشگاه ترجمه تصویری قرآن کریم و هفتمین نمایشگاه رمضانیه شامل آثار قرآنی روز پنجشنبه در شیراز گشایش یافت.
مسوول برگزاری نمایشگاه ترجمه تصویری قرآن کریم در استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این نمایشگاه 45 تابلو قرآنی ، 45 مثل و تشبیه قرآنی به همراه 50 تفسیر و شرح معتبر شیعی، و نیز نرم افزار قرآنی وجود دارد.
تورج جدیدی افزود: مطالب و هر مثل با تفسیر المیزان تالیف علامه طباطبایی مطابقت داده شده و توضیحاتی برای آن ارایه شده است که این مطالب برای تهیه تابلوهای نقاشی برای هر مثل، در اختیار هنرمندان و تهیه کنندگان مربوط قرار گرفت ودرنهایت در قالب تابلوهای راهنما درکنار هر تابلوی نقاشی نصب شده است.
جدیدی بیان داشت: همه مراحل تهیه تابلوها، گردآوری مطالب و تولید نرم افزار در مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان انجام شده است.
وی گفت:در قسمت نرم افزاری علوم اسلامی این نمایشگاه 20 نرم افزار قرآنی موجوداست که13 نرم افزارآن به عنوان نرم افزار برتر کشور در آخرین جشنواره علوم اسلامی، موفق به دریافت لوح تقدیر و مقام خادم القرآن درسطح کشور شده است.
جدیدی ادامه داد: شماری ازاین لوحهای فشرده و نرم افزارها شامل دانشنامه جامع صحیفه سجادیه، مدینه العلم، باب العلم، ریحانه، موعود، طنین وحی، امثال، فیض تمام، دانشنامه جامع نهج البلاغه، صفای دل شامل دو دفتر و یاد یاران است.
وی اضافه کرد: محتویات لوحهای فشرده نامبرده شامل، متن صحیفه سجادیه همراه با تلاوت کامل و ترجمه گویا، متن کتب و مقاله هایی که پیرامون پیامبر اعظم (ص )، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س )، حضرت مهدی (عج ) ، متن کامل قرآن کریم باهفت ترجمه فارسی و انگلیسی، ترجمه برخی از آیات قرآن کریم به وسیله تصاویر ثابت و متحرک، متن کامل نهج البلاغه به همراه 40 ترجمه و 25 شرح، است.
جدیدی گفت:این نمایشگاه پیش از این در آستان قدس رضوی،قم و اصفهان دایر شده است و نمایشگاه شیراز به مدت دو هفته برای بازدید و خرید علاقه مندان دایر است.
مدیر کل فرهنک و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه می تواند تاثیر بسیاری از لحاظ معنوی بر روحیه انسان داشته باشد.
دکترمنصور طبیعی افزود: دیدار از این نمایشگاه به سبب آثار قابل توجهی که در آن وجود دارد به ویژه برای پژوهشگران و علاقه مندان به علوم قرآنی و دینی بسیار مفید و قابل استفاده است و آنان باخرید نرم افزارهایی که در این نمایشگاه عرضه می شود می توانند بینش و آگاهی خود را در عرصه علوم دینی ارتقا بخشند.
هفتمین نمایشگاه رمضانیه نیز شامل، قرآنهانی نفیس خطی، چاپ سنگی و دستی قرآنی همراه با تفاسیر کهن و جدید، در تالار حافظ شیراز، آغاز بکار کرد.
مدیر اجرایی این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در این نمایشگاه 700 نمونه قرآن شامل قرآن های خطی در رنک ها و ابعاد مختلف، 500 عنوان کتاب علوم قرآنی، افزون بر 150 تابلو نفیس قرآنی و 100 تفسیر قرآنی، به نمایش گذاشته شده است.
داریوش نوید گویی افزود: قدیمی ترین تفسیر قرآنی که در این نمایشگاه وجود دارد متعلق به تفسیر صفی علیشاه است و کتابت و قدمت برخی ازقرآن های موجود در این نمایشگاه به 800 سال می رسد.
وی ادامه داد: کتابهای قرآنی که در این نمایشگاه عرضه شده حاصل 40 سال تلاش است و برخی از این کتاب های قرآنی نیز نسخه های منحصر بفردی است که از سوی مردم ارایه شده و محل نگهداری آن کتابخانه میرزای شیرازی در شهرشیراز است.
نویدگویی بیان داشت: بسیاری از تابلوهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است بصورت نسخه های اصلی شامل خوشنویسی و باخطهای کوفی،ثلث و نستعلیق است که بسیاری از آنها بر روی الیاف چوبی نوشته شده و کار هنرمندان مصری، سوری و ایرانی است.
وی گفت: آثار تذهیب و تشریح این نمایشگاه نیز کار هنرمندان ایرانی و آثار خوشنویسی و قطعه نویسی نیز اثر طبع هنرمندان شیرازی و استان فارس است.
نویدگویی اظهارداشت:در بخشی از این نمایشگاه کتب مربوط به زندگی و سیره پیامبر اکرم (ص ) وائمه اطهار علیه السلام ازجمله حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س ) و حضرت مهدی (عج ) به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه ها تا پایان ماه مبارک رمضان امسال، دایر است.ک/3 679/677/515/675 شماره 078 ساعت 14:35 تمام