کمبود شیر یارانه ای در گناباد مشکل آفرین شده است ...............................................
گناباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/07/86 داخلی.اجتماعی.خدمات.
جمعی از شهروندان گنابادی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا از کمبود شیر یارانه ای در این شهرستان جنوبی خراسان رضوی ابراز ناخرسندی کردند.
یک دانشجو در این خصوص گفت: با آغاز فصل مدارس و دانشگاهها تقاضا برای شیر پاستوریزه و یارانه ای افزایش یافته اما مقدار شیر توزیع شده جوابگوی نیاز این قشر و مردم نیست.
عباس نیازی افزود: کمبود شیر در این شهر به حدی است که در همان ساعات اولیه توزیع، تمام شده و تعداد زیادی از متقاضیان موفق به دریافت شیر نمی شوند.
شهروندی دیگر گفت: کافی نبودن سهمیه شیر یارانه ای معمولا منجر به بروز مشکلاتی می شود بنابراین مسوولان و دست اندرکاران باید در این فصل از سال فکری برای توزیع میزان بیشتر شیر نمایند.
عباس عبدی افزود:: در تابستان که شیر مشتری کمتری دارد باید طوری برنامه ریزی شود تا دامداران متضرر نشوند و در فصل زمستان نیز شیر بیشتری در شبکه توزیع به صورت یارانه ای قرار گیرد.
یک گنابادی دیگر گفت: ساعتها در ماه مبارک رمضان در صف دریافت شیر می ایستم ولی وقتی نوبتم می شود شیر تمام شده است.
عباس امینی افزود: واقعا در شهری که چند برابر سرانه جمعیت خود، تولید شیر دارد کمبود شیر بی معنی است.
وی ادامه داد: تمامی شیر تولیدی در منطقه فرآوری نمی شود و به خارج از شهرستان انتقال می یابد و از حدود 50 تن شیر فرآوری شده در گناباد تنها حدود هفت تن توزیع می شود که این میزان جوابگوی نیاز مردم نیست.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: این شهرستان 27 هزار راس دام سنگین و 330 هزار راس دام سبک، 100 واحد دامداری صنعتی، 230 واحد دامداری در حال ساخت، 144 واحد دامداری روستایی با ظرفیت تولید 170 تن شیر در روز دارد.
حسن احمدنژاد به ایرنا گفت: سه کارخانه فرآوری شیر در منطقه وجود دارد که توان جذب تمامی شیر منطقه را ندارند لذا حدود 70 درصد شیر تولیدی به خارج از شهرستان صادر می شود.
وی افزود: از اوایل مرداد ماه گذشته توزیع و نظارت شیر یارانه ای بر عهده اداره بازرگانی می باشد و جهاد کشاورزی نقشی در این بخش ندارد.
رییس اداره بازرگانی گناباد نیز گفت: روزانه حدود شش هزار پاکت شیر یارانه ای در شهرهای گناباد، بیدخت، کاخک و بجستان توسط 92 واحد صنفی بین شهروندان توزیع می شود.
محمد یعقوبی افزود: توزیع این مقدار شیر در واحدهای صنفی مشکلی ندارد ولی با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم به نظر می رسد این مقدار شیر کفاف شهروندان و میهمانان به خصوص دانشجویان را نمی کند.
مدیرعامل کارخانه فراوری بهشیران گناباد نیز گفت: با کمی برنامه ریزی از سوی دولتمردان می توان بخشی از یارانه های بنزین و دیگر اقلام غیرضروری را به سمت توزیع شیر یارانه سوق داد.
علیرضا قلی زاده افزود: استاندارد شیر برای هر شهروند حدود یک لیتر در روز است که در جوامع پیشرفته مصرف می شود ولی این مقدر در ایران حدود 300 سی سی است که با استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارد.
وی گفت: توان تولید و توزیع در کشور برای تحویل یک لیتر شیر برای هر شهروند وجود دارد ولی اکثر خانواده ها توان خرید آن را ندارند.
او معتقد است: به جای اینکه برای انواع دارو ارز پرداخت کنیم و یارانه بدهیم باید شیر را به صورت رایگان جلوی منازل مردم توزیع کنیم که هم برای اقتصاد کشور مفید باشد و هم جامعه از سلامت و نشاط برخوردار شود.ک/3 7472/663/589/660 شماره 132 ساعت 14:40 تمام