بزرگداشت شهداوعملکردما - به مناسبت روز شهدا، ایثارگران و دفاع مقدس (1) ....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/07/86 داخلی.اجتماعی.شهدا.دفاع مقدس.
گزارش از: مریم دلیری همپا دعا کنید خداوند شهادت را نصیب شما کند، در غیر این صورت زمانی فرا می رسد که جنک تمام می شود و رزمندگان سه دسته می شوند: دسته ای به مخالفت با گذشته خود برمی خیزند و از گذشته خود پشیمان می شوند ، دسته ای راه بی - تفاوتی را بر می گزینند و در زندگی مادی خود غرق می شوند و همه چیز را فراموش می کنند و دسته سوم به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسوولیت می کنند که آنها از شدت غصه ها دق خواهند کرد.
پس، از خدا بخواهید که با وصال شهادت از عواقب زندگی بعد از جنک در امان بمانید، چون عاقبت دو دسته اول ختم به خیر نخواهد شد و جزء دسته سوم ماندن بسیار سخت است و دشوار.
این جملات گوشه هایی از وصیت نامه سردار شهید " حمید باکری "، جانشین فرماندهی لشکر 31 عاشورا است.
با خواندن این جملات تمامی افکارم متوجه این مساله شد که به راستی چگونه می توان این همه شجاعت و دلاوری را حفظ کرد و به راحتی آنها را به باد فراموشی نسپرد.
چگونه می توان حافظ و نگه دار شجاعت ها و پایداری های این دلیر مردان جبهه های دفاع از حق در مقابل باطل بود.
چه باید کرد تا بزرگداشت و یاد و خاطره ایثارگران یک وظیفه ملی شود و هر ایرانی به دور از گرایش های سیاسی و اعتقادی خود، تکریم این قشر را وظیفه وجدانی و ملی خود بداند؟ ما واقعا چه کرده ایم ؟ آیا توانسته ایم روزهای مربوط به دفاع مقدس و شهدا و جانبازان را تبدیل به یک روز به یاد ماندنی کنیم تا به طور خود جوش توسط مردم گرامی داشته شود.
آیا در چند سال آینده نامی از ایثارگران که با فدا کردن تمام هستی خود، مردم و سرزمین پاک ایران را از گزند متجاوزان حفظ کرده اند، باقی خواهد ماند.
در همه جهان شهدا تقدس دارند، در جوامع غیر مذهبی و مذهبی برای شهدای ملی بنای یاد بود می سازند، در برخی کشورها نام سربازان را روی بناهای یاد بود حک می کنند ،آنان برای همه مردم مورد احترام هستند.
برای پاسخ به این سوالات و به بهانه روز شهدا، ایثارگران و هفته دفاع مقدس و بزرگداشت مقام شهدا در روز پنجم مهر به سراغ مسوولین و دست اندرکاران رفتم.
"عباس خامه یار"، معاون پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران در توضیح اقدامات بنیاد شهید که به عنوان متولی امور شهدا در کشور شناخته شده است معتقد است: آثار به جا مانده از شهدا جزو آثار و اسناد فرهنک ملی و دینی ما محسوب می شوند.
وی به فرصت های ایجاد شده در بنیاد شهید برای تولید نرم افزارهای گوناگون و ایجاد فضای فیزیکی مناسب برای نگهداری اسناد و آثار شهدا اشاره کرد و گفت: مهمتر از جمع آوری و نگهداری اسناد، انتشار مناسب آنها برای ترویج ایثار و شهادت است .
خامه یار افزود: انتشارآثار مکتوب در قالب کتاب ، مجلات برای دوره های مختلف سنی، لوحهای فشرده، نشریات الکترونیکی، سایت های اطلاع رسانی شاهد، قربانیان ترور، فیلم ، موسیقی ، تئاتر ، هنرهای تجسمی ، برگزاری کنگره ها، جشنواره ها، یادواره ها، تبلیغات محیطی، نمایشگاه های بین المللی عکس و تصویر و انجام پروژه های تحقیقاتی از دیگر اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای گرامی داشت یاد شهدا است .
معاون پژوهشی بنیاد شهید وامور ایثارگران در ادامه گفت : برای ترویج فرهنک ایثار و شهادت دستگاه ها و مراجع دولتی و غیر دولتی فراوانی فعالیت می کنند اما به دلیل عدم وجود استراتژی های روشن و دقیق و عدم هماهنگی های مناسب ، تاکنون چندان موفقیت آمیز نبوده است.
وی ، ایجاد عزم ملی، تدوین سند ملی ترویج فرهنک ایثار و شهادت، هماهنگی و تغییر رویکردهای اساسی در نظام تعلیم و تربیت کشور، پی ریزی و ایجادسازو کارهای قانونی، تولید نماد ملی ایثارو شهادت، تلاش برای معرفی جایگاه واقعی ایثارگران در جامعه و تعظیم و تکریم آنان، اجرای دقیق آیین نامه ترویج فرهنک ایثار و شهادت از سوی دستگاه های موظف شده را برای نهادینه شدن فرهنک ایثار و شهادت لازم دانست.
خامه یار، تدوین سند ملی ترویج فرهنک ایثار و شهادت ، تدوین استراتژی فرهنگی بنیاد و استراتژی های تبلیغاتی بنیاد، تدوین دانشنامه ایثار و شهادت را از جمله مهمترین فعالیت های بنیاد در این راستا برشمرد.
سرتیپ دوم پاسدار "داود غیاثی راد"، معاون تبلیغات و روابط عمومی بنیاد حفظ آثار وارزش های دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح به غبار روبی قبور شهدا در سراسر کشور در روز شهدا اشاره کرد و گفت: روز شهدا با بالگردهای مملو از گل، آرامگاه های آنان را گلباران خواهیم کرد .
وی گفت : دیدار از خانواده های شهدا در مناطق مرزی و خانواده شهدای خرمشهر، برگزاری کنگره شهدای استان تهران، برنامه افطار با شهیدان در تهران و شهرستان ها، گردهمایی پیشکسوتان دفاع مقدس با عنوان انس و همدلی فرماندهان دفاع مقدس، اهدا لوح تقدیر به تعدادی از شهدای خرمشهر از جمله آیین هایی است که به مناسبات روز شهدا و برای بزرگداشت آنها با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در سطح کشور برگزار می شود.
غیاثی راد همچنین افزود: ارسال کتاب های دفاع مقدس برای خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ، بازکاوی و بازشناسی فرماندهان بزرک دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مربوطه، برگزاری همایش 1400 شهید استان مرکزی، برگزاری مراسمی ویژه شهید کاوه و مطرح کردن این شهید در سطح بین المللی ، برگزاری مراسم ویژه شهدای گمنام و برنامه هایی از این قبیل نیز از دیگر برنامه هایی است که برای یاد شهدا در طول سال برگزار می شود .
وی ، از این که یک روز در کشور به روز ملی و برای بزرگداشت شهدا و یادآوری رشادت ها و خاطرات آنها در نظر گرفته شود، استقبال کرد و گفت : متولی اصلی این برنامه ها بنیاد شهید و امور ایثارگران است، ولی بنیاد حفظ آثار آمادگی هر نوع همکاری را با آنها خواهد داشت .
"مسعود امیر خانی"، مسوول انتشارات این بنیاد نیز به برگزاری جشنواره کتاب سال دفاع مقدس و کنگره شعر اشاره کرد و گفت : بنیاد حفظ آثار به چاپ آثار در قالب دفاع مقدس می پردازد که در این میان شهدا و نقش آنان در دفاع مقدس از اهمیت خاصی برخوردار است .
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز بر شناسایی و تقویت ریشه های فرهنک ایثار و شهادت در جامعه تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین " حسن رحیمیان " افزود: فرهنک ایثار وشهادت، نقطه اوج فرهنک اسلام است و برای رسیدن به این نقطه اوج باید مجموعه مقدمات فراهم شود.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید گفت: با شعار و برگزاری آیین های سطحی نمی توان این مقدمات را فراهم کرد، بلکه باید ریشه های فرهنک شهادت را در جامعه شناسایی و تقویت کرد.
وی، توجه به ریشه های این فرهنک را به تنهایی کافی ندانست و گفت که آفت های آن نیز باید از میان برود.
رحیمیان، دستیابی به ریشه های فرهنک شهادت را از دو روش استقرایی که متاثر از متن زندگی شهدا است و روش نظری و قرآنی ممکن دانست.
"همچنین در بررسی وصیت نامه شهدا سه محور، الگوگیری از امام حسین (ع) ، پیروی ازولایت فقیه، دفاع از اسلام و نظام اسلامی از انگیزه های رفتن به جبهه است." نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، تقویت فرهنک نماز، آبادانی مساجد، تقویت نمازهای جمعه و پیوند با روحانیون را از عوامل اصلی تقویت فرهنک ایثار و شهادت اعلام کرد و گفت : دنیاگرایی و وابستگی به دنیا امکان پرواز را از انسان ها سلب کرده و بار مادی گرایی آنها را سنگین تر می کند.
رحیمیان همچنین بااعلام این که 97 درصد شهدا از قشر مستضعف جامعه هستند گفت : هر چه وابستگی انسان ها به پول و ثروت کمتر باشد ، وارستگی بیشتری دارند.
وی بزرگداشت یاد شهدا را یکی از راه های اساسی در ترویج فرهنک ایثار و شهادت ذکرکرد و گفت: با تکریم شهید، آثار و حتی محلی که در آنجا به شهادت رسیده اند، می توان در گسترش فرهنک شهادت گام برداشت.
بر این اساس و به اعتقاد صاحب نظران، ترویج فرهنک ایثار و شهادت در دوران پس از جنک، نیاز به لوازمی دارد که ابتدا با شناخت درست جوهره ایثار و شهادت و درگام بعدی تجلی این جوهره در نقل قول مروجین، فرهنک سازان و مدیران ارشد کشور در بستر جامعه جاری و ساری می شود.
جوهره شهید، عاشق، با اراده و هدفمند بودن است و صفات متعالی در شهدا، نترسیدن از مرک، شفقت، آزاد منشی، ایمان و پرهیز از شهوت طلبی ثبات در قدم و صداقت در عمل است .
شهادت، یعنی کشته شدن در راه خدا، آنکه به شهادت دست یافته و در راه خدا کشته شده است.
ادامه دارد....
اجتمام/1673/1519 شماره 012 ساعت 09:36 تمام