پژوهشگران ایرانی آهنربای پلاستیکی نانو ساختند ...................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/07/86 داخلی.علمی.پلیمر.نانوذرات.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: پژوهشگران این پژوهشگاه موفق به تهیه نانو کامپوزیت های پلیمری با خاصیت مغناطیسی موسوم به آهنرباهای پلاستیکی در ابعاد نانو شدند.
دکتر علیرضا مهدویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: یکی از کاربردهای مهم نانو ذرات که دست یابی به آنها با فناوری نانو میسر شده است، تهیه نانو ذرات کامپوزیتی پلیمر معدنی است زیرا این هیبریدها هم خواص پلیمرها و هم خواص نانو ذرات معدنی را دارا هستند.
وی که خود مسوول اجرای این طرح است، با اشاره به کاربرد وسیع نانو ذرات مغناطیسی در زیست فناوری و صنایع، گفت کار برروی نانو کامپوزیت های پلیمری با خاصیت مغناطیسی از سال دو هزار به بعد شدت گرفته است. این در حالی است که فعالیت در مورد سیالات مغناطیسی که قدمت طولانی تری دارند، تا این حد افزایش نیافته است.
مهدویان گفت کار در زمینه به چند کشور محدود می شود که آلمان و چین از جمله آنها هستند.
به گفته وی تیم های تحقیقاتی در "انستیتوی کلوئیدها و علوم بین سطحی ماکس پلانک" آلمان، روش های مختلفی برای تهیه این ترکیبات ایجاد کرده اند و در دانشگاه "سی چوآن" چین نیز علاوه برتوسعه روش های جدید تولید، انواع نانو ذرات معدنی و پلیمرهای مختلف برای تهیه این ترکیبات آزمایش شده است.
خواص و تغییر شکل در میدان مغناطیسی، اثر ضربه گیری و انتقال گرما از جمله خواص نانو کامپوزیت های پلیمری مغناطیسی تهیه شده با این روش هستند.
عضو هیات علمی پژوهشکده پلیمر و پتورشیمی ایران در مورد کاربرد این آهنرباهای پلاستیکی گفت: به عنوان مثال در پزشکی و زیست فناوری می توان از پلیمرهای زیست سازگار برای کپسولی کردن آهن ربا استفاده کرد و سپس داروی مورد نیاز را روی این حامل های مغناطیسی بارگذاری کرد تا به شکلی هدفمند به سایت های ویژه ای در بدن موجود زنده هدایت شوند.
وی افزود نانوکامپوزیت های مغناطیسی علاوه بر زیست فناوری و پزشکی در صنایع و میکروالکتریک نیز کاربرد دارند که تهیه وسایل نوری مغناطیسی، درزگیرها، قطعات الکتریکی انواع حسگرها، عامل وضوح تصویرMRI، سم زدایی از سیالات زیستی، جداسازی های مغناطیسی و حامل مغناطیسی برای دارورسانی کنترل شده و هدفمند از جمله آنها هستند.
به گفته وی، محققان این پژوهشگاه دراین طرح موفق به تهیه این دسته از ترکیبات در مقیاس آزمایشگاهی شدند و نتایج این طرح تاکنون به صورت دو مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه شده است.
علمی/7251/1786 شماره 017 ساعت 10:58 تمام