تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
بیایید در شور نیکوکاری سهیم باشیم ..............................................
سنندج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/12/86 داخلی. اجتماعی. جشن نیکوکاری.
از : فرزاد نویدی میثم با چشمان نافذش رفت و آمد عابرین را می نگریست و با نگاه های معناـ دارش رهگذران را بدرقه می کرد.
بچه های کوچکی را می دید که با والدین خود به ویترین مغازه ها زل می زدند و از مادر و پدر خود عیدانه می خواستند آخه در آستانه عید نوروز هستیم.
قهقه های کودکان همراه با والدین بی اختیار اشک را در چشمانش جاری ساخت نمی توانست با صدای بلند گریه کند و فریاد زند که او هم پدری می خواهد تا دست در دستانش بگذارد و برایش عیدی بخرد، مادر دارد اما می داند که مادرش آه در بساط ندارد تا برایش عیدانه بخرد.
آرام آرام قدم بر می دارد و همراه با همسن و سالانش که با والدینشان به خیابان آمده اند راه می افتد، هدفش تنها احساسی است که می خواهد از آنان برای خود بگیرد و برای لحظه ای دنیای خود را فراموش و وارد دنیایی دیگر شود.
در آستانه عید نوروز ویترین مغازه های سطح شهر مملو از کلاهای لوکس و جدید است، با حسرت به آنها نگاه می کند چونکه می داند هرگز توان خریدن این چیزها را ندارد و به ناچار راه خانه را درپیش می گیرد.
پیراهن سفید و کفش ورزشی را خیلی دوست دارد و دلش می خواهد هر دوی آنها را بخرد اما یک لحظه به فکر فرو می رود که مادرش گفت: بی خیال عیدی، پول نداریم.
در خانه کوچک و نمورشان به مادرش زل می زند و از وی سراغ پدرش را می گیرد و می گوید چرا همسن و سالان من با پدرشان عیدی می خرند اما من پدر ندارم و عیدی هم نمی توانم بگیرم.
مادرش جوابی ندارد بدهد چونکه فرزندش نتیجه یک ازدواج اجباری بوده و سرانجام طلاق نیز چیزی جز این بدبختی نیست که اکنون در آن گرفتار است.
کوچک است اما دل بزرگی دارد، کم سن و سال است اما خیلی زیاد می فهمد تا آنجا که نگاه عابرین را می خواند و نگاههای ترحم آمیز را به خوبی تشخیص می دهد.
12 سالگی سنی نیست اما برای کسی که به زحمت و مکافات بزرگ شده باشد تجربه های گرانبهایی می تواند به دنبال داشته باشد.
در مدرسه همهمه ای است و دانش آموزان از جشن نیکوکاری حرف می زنند آنان که توان مالی دارند حرف از آن می زنند که امسال چه کادویی به پایگاههای این جشن در سطح شهر هدیه می دهند نوبت به او که می رسد سرش را پایین می- گیرد و می رود، چون چیزی برای گفتن ندارد.
جشن آغاز می شود مردم دسته دسته اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد هدایای خود را به پایگاهها می آورند.
این بار پشت پایگاه جمع آوری هدایای مردم در میدان اصلی شهر سنگر می گیرد و می خواهد ببیند نیکوکاری چیست و مردم چرا هدیه به این پایگاه می آورند.
او عضو کمیته امداد حضرت امام (ره ) است، جشن نیز تمام می شود و هدایا تقسیم می شوند و شاید در دنیای کوچک خود به این فکر نباشد که هدیه ای نیز برای او برسد.
ناگهان بسته ای بزرگ به درب منزلشان می رسد، کادو پیچ شده و کسی از درون آن خبر ندارد، مادرش بسته را باز می کند و یک جفت کفش و یک پیراهن سفید در آن جای داده شد و اشک شوقی در چشمانش حلقه می زند.
میثم از مادرش پیراهن و کفش می خواست چونکه برای عید نوروز لباس و کفش تازه نداشت و اما اینک دستهای مهربان همشهریانش بار دیگر به یاری اش آمدند و در این نوروز هم دل پسر بچه نوجوان را شاد کردند.
پیراهن را پوشید و کفشها را به پا کرد، آنچنان ذوق کرد که به کوچه رفت و می خواست به دوستانش بفهماند که او فقیر نیست و می تواند کفش و لباس تازه بپوشد.
عطوفت، مهربانی، دلسوزی و احساس همدردی ملت بزرگ ایران در آیین جشن نیکوکاری امسال بار دیگر همچون سالهای گذشته گسیل شد و این بار باشکوه تر از همه سالهای قبل آغاز شد.
مهرورزی ملت مسلمان ایران در واپسین ماههای زمستان مهر و محبت را تقسیم کرد تا تمامی دنیا بداند که این ملت در مهرورزی و رحم و عطوفت نظیر و همتا ندارد.
شهروندان کردستانی نیز همدوش و همگام با دیگر هموطنان در اولین ساعات روز پنجشنبه مهر و عطوفت خود را از منزل تا پایگاههای جمع آوری کمکهای مردمی هدایت کردند و آن را خالصانه و تنها با هدف رضای خدا اهدا کردند.
نوع و جنس هدایا زیاد هم نیست بلکه آنچه مهم است قدمهای خیرخواهانه ای است که تنها با یک هدف بر داشته می شود و آن شاد کردن دل کسانی که دست تقدیر شادی را از دل آنان گرفته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره ) استان کردستان گفت: امسال 205 پایگاه در سطح استان جمع آوری کمک های مردمی را در این هفته برعهده دارند.
حسن محمدزاده افزود: مراسم احسان و نیکوکاری امسال با عنوان " اکرام نبوی، احسان حسینی و شور نیکوکاری" برگزار می شود.
وی گفت: این مراسم با همکاری صدا و سیمای مرکز استان، منطقه مقاومت بسیج و کمیته امداد امام خمینی (ره ) استان برگزار می شود.
وی با اشاره به تعداد پایگاه های مناطق شهری و روستایی افزود: 105 پایگاه در مناطق شهری و حومه و 100 پایگاه در مناطق روستایی و دهستان های دارای پایگاه بسیج آماده جمع آوری کمک های مردمی هستند.
وی از مردم کردستان خواست جهت کمک به نیازمندان واقعی جامعه و شاد کردن فضای زندگی آنها در ایام عید کمک های نقدی را اولویت قرار دهند.
وی افزود: کمک های جمع آوری شده در این آیین در کوتاهترین فاصله ممکن در بین نیازمندان جامعه توزیع خواهد شد.
به گفته وی، مردم استان کردستان به رغم مشکلات اقتصادی همیشه درآیین های نظیر عید فطر، آیین عاطفه ها و نیکوکاری همواره مشارکتی فعال و گسترده داشته اند.
محمدزاده شماره حساب 95722 نزد بانک تجارت شعبه مرکزی ( میدان آزادی سنندج ) را جهت واریز نقدی هدایای مردم نوع دوست استان اعلام کرد.
وی افزود: مردم کردستان پارسال 470 میلیون ریال در آیین نیکوکاری به هموطنان خود کمک کردند.
بنا به گزارش ایرنا استاندار کردستان در روز اول ده میلیون ریال به نیازمندان استان کمک کرد.
از جمعیت یک میلیون و 450 هزار نفری استان کردستان حدود 120 هزار تن زیر پوشش حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره ) هستند.ک/4 7346/533/587 شماره 167 ساعت 18:25 تمام