وزیر راه : بخش ریلی کشور به توجه ویژه ای نیاز دارد - بخش سوم و پایانی # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/11/86 داخلی.اقتصادی.راه وترابری.فجر 30. * راه آهن نیازمند اهتمام و توجه ویژه است وزیر راه و ترابری همچنین در خصوص وضعیت حمل و نقل در بخش ریلی،این بخش را نیازمند اهتمام و توجه ویژه دانست و گفت: بخش ریلی کشور در زمینه ساخت زیربناها و همچنین ناوگان، نیازمند فعالیتی مضاعف است. مهندس "محمد رحمتی" در ادامه گفت وگویش با خبرنگار ایرنا، سپس تعداد کل واگن ها و لکوموتیوهای موجود راه آهن را در پایان سال گذشته رابه ترتیب حدود 21 هزار و 406 دستگاه و 636 دستگاه برشمرد . وی گفت: ناوگان ریلی کشور بیش از این ها به واگن های مسافری و باری، لکوموتیو، کشنده، ترن ست، ریل باس و ادوات حمل و نقل ریلی نیازمند است. وزیر راه با اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی در بخش ریلی تصریح کرد، باید بخش خصوصی را برای حضور دربخش تجهیز ناوگان ریلی تشویق وفعال کنیم. البته مقدمات این کار در بخش ریلی کشور فراهم شده و شرکت های حمل و نقل خصوصی ریلی زیادی نیز در کشور تشکیل شده است . این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بخش وسایل نقلیه ریلی برای نخستین بار انجام شده است، گفت: بیش از 90 درصد واگن های باربری کشور اکنون متعلق به بخش خصوصی است و همینطور درحوزه واگن -های مسافری نیز این بخش وارد شده ونسبت به سرمایه گذاری اقدام کرده است.
وزیر راه در ادامه افزود: هم اکنون بیش از 30 رام قطار توسط بخش خصوصی خریداری شده و یا در دست تهیه است و برخی نیز در حال بهره برداری هستند. رحمتی با تاکید بر این نکته که اعتبارات زیرساخت ها و خطوط ریلی کشور باید به صورت تصاعدی افزایش یابد، گفت : اعتبارات این بخش باید سالانه دو تا سه برابر ارتقا یابد تا عملکرد ساخت 300 کیلومتر راه آهن را به حدود یکهزار و 200 کیلومتر در سال افزایش دهیم. وزیر راه و ترابری با بیان اینکه کشور در بخش حمل و نقل ریلی با توسعه نیافتگی مواجه است، گفت: این توسعه نیافتگی مربوط به سال های گذشته است که امیدواریم در فعالیتی جهشی تا افق سال 1404 با کسب میانگین مناسب در بخش ریلی، به ساخت 20 هزار کیلومتر خط راه آهن در کشور دست پیدا کنیم. * 83 درصد حمل و نقل توسط بخش جاده ای انجام می شود مهندس رحمتی سپس به بخش حمل و نقل جاده ای کشور اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی کشور فعلا توسعه یافته نیست ،این عقب ماندگی توسط حمل و نقل بخش جاده ای جبران شده است. وی در ادامه افزود: هم اکنون حدود 83 درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده انجام می شود و خوشبختانه 100 درصد ناوگان مسافری و باری جاده ای کشور در اختیار بخش خصوصی است و دولت تنها کار نظارت و ساماندهی آن را به عهده دارد. وزیر راه در عین حال گفت: در بخش زیربناهای حمل و نقل جاده ای باید در خصوص راهسازی و بهسازی راه ها و افزایش بزرگراه ها و آزادراه ها فعالیت کرد که خوشبختانه در سال های اخیر این اقدامات سرعت گرفته است. رحمتی افزود: هم اکنون یکهزار و 400 کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری است و به همین میزان نیز آزادراه در دست ساخت وجود دارد. وی با اشاره به اینکه حدود چهارهزار کیلومتر آزادراه برای پذیرش مشارکت در آزادراه سازی عرضه شده که مطالعاتش تکمیل و اسناد آن نیز آماده شده است، گفت : چنانچه مشارکت بخش غیردولتی در سطح 50 درصد فراهم شود، دولت نیز 50 درصد اعتبارات بقیه را فراهم خواهد کرد تا این میزان آزادراه نیز به مرحله ساخت و احداث برسد. * آسفالت بیش 25 هزار کیلومتر راه روستایی وزیر راه و ترابری همچنین از آسفالت 25 هزار کیلومتر راه روستایی در دو و نیم سال گذشته خبر داد و گفت: این شاخص بسیار خوبی است که نشان می دهد در این مدت کار بزرگی انجام شده است. رحمتی در ادامه اظهار داشت : قبل از انقلاب کمتر از 2 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور آسفالت شده بود، اما اکنون بیش از 65 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور وجود دارد. رحمتی سپس هزینه ساخت هرکیلومتر راه روستایی را حدود 150 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: سرانه ساخت راه روستایی برای هر خانواده روستایی حدود 15 میلیون تومان است که این سرانه بسیار بالایی می باشد. اما برای ماندگاری روستاییان این هزینه باید انجام شود. زیرا با صرف این اعتبارات و ساخت راه روستایی، هزینه خانواده های روستایی کاهش و درآمد آنها افزایش خواهد یافت. اقتصام ** 1574 ** 1557