تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
آلودگی شهرها و تلاش برای کاهش آلودگی ناشی از خودروها # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/11/86 داخلی.اجتماعی.گزارش.محیط زیست. تلاش برای کاهش آلودگی ناشی از خودروها تاریخچه سی ساله در جهان دارد، قوانین و محدودیت های اعمال شده برای کاهش آلایندهاهای موتور خودروها نخستین بار برای دوده های قابل مشاهده ، سپس مونوکسیدکربن و بعدها بر هیدروکربن ها واکسیدهای نیتروژن اعمال شد. کاهش سرب بنزین و گوگرد گازوئیل نیز در کانون توجه قرار گرفت و علاوه بر این محدودیت های مربوط به ذرات معلق تولید شده از سوی خودروهای دیزلی هم قدم به قدم سخت تر شد. در اواسط سال های 1980 کشورهای اتریش ، آلمان و هلند مشوق های اقتصادی برای ترویج استفاده از خودروهایی با آلودگی کم ارایه دادندوکشورهایی نظیر استرالیا، دانمارک ، فنلاند، نروژ، سوئد و سوئیس قوانین و استانداردهای اجباری خودروها را به تصویب رسانند که نشانگر تولید میزان زیادی آلایندگی و ذرات معلق خودرو و آسیب های زیست محیطی ناشی از آن بوده است. سال های متمادی است که استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت در خودروها بصورت محدود شروع شده است ، احتراق تمیز، آلودگی نسبی کمتر ، ارزان بودن و در دسترس بودن گاز طبیعی در بسیاری از نقاط جهان نظیر روسیه، آرژانتین، ایتالیا، دانمارک، کانادا، نیوزیلند و آمریکا سبب شده است که این گاز نقش اساسی در صنعت خودرو بعنوان یک سوخت مناسب پیدا کند. قیمت و آلودگی کمتر گاز طبیعی نسبت به گازوئیل و بنزین ، دولت ها را برآن داشته است تا مصرف این سوخت را ابتدا در تاکسی ها که ضریب مصرف بالایی دارند به اجرا بگذارند و بعدها با افزایش سهولت دسترسی به این سوخت در برخی از کشورها امکان استفاده از آن برای تعداد بیشتری از خودروها مقدور شد. در سال های اخیر توجه زیادی به این سوخت در کشور شده است که یکی از دلایل آن، میزان بالای آلایندگی خودروهایی بنزین سوز یا گازوئیل سوز دیزلی بوده است. ازاین روکارخانجات سازنده خودرو درکشور، با ایجاد فناوری ساخت خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز با موتورهای گازسوز و استاندارد کردن سیلندرهای ذخیره سوخت گازی بصورت بین المللی در صدد کاهش میزان آلایندگی های ناشی از کارکرد خودروها هستند. قابلیت های سوخت گاز طبیعی فشرده ـ CNG ـ باعث شده است تا طراحان صنعت خودرو جهت انتخاب پارامترهای موردنظر در طرای انعطاف وقابلیت انتخاب زیادی داشته باشند. جهت بهره گیری از حداکثر فواید این سوخت ها لازم است یک موتور بطور کامل براین اساس طراحی شود و بین قسمت های مختلف آن همخوانی وجود داشته باشد. شرکت های خودروساز شرکت کرده در هفتمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران معتقدندکه بهبود چشمگیری در مشخصه های عملکردی موتور نظیر توان، گشتاور و مصرف سوخت گاز طبیعی ایجاد کرده اند، به قسمی که تفاوت محسوسی بین این مشخصه ها با مشخصه های بنزین وجود ندارد. کارشناسان شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا با اشاره به طراحی موتور جدیدی با نام s81 برمبنای موتور خودروی پراید ، مدعی هستند : این موتور براساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید شده است و در راستای کاهش آلودگی محیط زیست روانه بازار خواهد شد. آنان همچنین می گویند: موتور جدید این شرکت عملکرد بالایی دارد و به طور حتم مصرف سوخت را به حد مناسبی می رساند و از پوشش استاندارد آلودگی بهره -مند است. کارشناسان شرکت ایران خودور در سالن دیگری از نمایشگاه در مورد تلاش های این شرکت در زمینه محیط زیست، گفتند: استفاده از خودروهای گازسوز و پایه گاز سوز علاوه بر کاهش میزان آلاینده های محیط زیستی ، گاز طبیعی خالی از سرب بوده و 80 درصد منوکسید کربن کمتری از بنزین تولید می کند، مزایای دیگری را نیز برای مصرف کنندگان در پی دارد. "از نظر اقتصادی، گاز طبیعی فشرده مقرون به صرفه ترین سوخت محسوب می شود وهزینه سوخت خودرو را در مقایسه با مصرف همان مقدار بنزین بیش از 55 درصد کاهش می دهد که این امر نیز در حفظ محیط زیست مسئله تاثیرگذاری است." "ازطرفی باعث افزایش عمرموتور و کاهش نیاز به تعویض روغن موتور می شود و تعمیرات وسیله نقلیه را به نصف وسیله نقلیه بنزین سوز تقلیل می دهد. "شاه نظری" یکی از کارشناسان شرکت ایران خودرو در مورد موتورهای جدید خودروی سمند این شرکت که براساس پایه گاز سوز تهیه شده است ، گفت: به طور حتم موتور جدید این شرکت نسبت به موتورهای قبلی یا دوگانه سوز ، آلایندگی کمتری را برای محیط زیست به وجود خواهد آورد. "مصطفی علیدادی" کارشناس آموزش ایران خودرودیزل نیزکه دراین نمایشگاه به معرفی موتور دیزلی پایه گاز سوز این شرکت می پرداخت ، در مورد تلاش های این شرکت برای حفاظت از محیط زیست گفت: بیشترین مشکل محیط زیستی خودروهای دیزلی، تولید ذرات معلق است که به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی دارای ذرات معلق، هیدروکربن و اسیدسولفوریک به وجود می آید. وی گفت: گازطبیعی و گاز طبیعی فشرده فاقد این مضرات محیطی زیستی هستند و به طور حتم طراحی موتورهای دیزلی پایه گازسوز و از رده خارج کردن موتورهای سوخت فسیلی، می تواند به میزان قابل ملاحظه ای در کاهش آلودگی محیط زیست تاثیرگذار باشد. اجتمام 1611**1346**