تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱
با افتتاح خط آهن بافق - مشهد 900 کیلومتر مسیر جنوب به شمال کوتاه می شود # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/01/84 داخلی.اقتصادی.راه اهن بافق-مشهد. مدیرکل روسازی وزارت راه و ترابری در بخش ناوگان ریلی گفت: با افتتاح خط آهن بافق به مشهد مسیر راه آهن جنوب به شمال حدود 900 کیلومتر کوتاه می شود. "محمدعلی کتابچی" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ،برقراری ارتباط نزدیک کشورهای آسیای میانه باخلیج فارس و کاهش هزینه های حمل و نقل در این مسیر را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد. به گفته وی، طرح عظیم راه آهن بافق - مشهد با هزینه ای معادل چهار تریلیون ریال سیزدهم اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهوری و وزرای حمل و نقل 12 کشور مختلف ، به بهره برداری می رسد. کتابچی افزایش بالای جذب بازار ترانزیت کالا توسط کشورهای همسایه از طریق این محور و ارتباط معادن زغال سنک و آهن در این منطقه با شبکه سراسری راه آهن را از دیگر ویژگیهای این طرح برشمرد. وی با اشاره به میزان ارزبری طرح راه آهن بافق - مشهد افزود: تاکنون حدود 50 میلیون دلار برای خرید ریل این مسیر از کشورهای اروپایی هزینه شده است. مدیرکل روسازی وزارت راه و ترابری در بخش ناوگان ریلی در ادامه به هزینه های روسازی راه آهن بافق - مشهد اشاره کرد و گفت: تاکنون برای روسازی این مسیر حدود یک تریلیون و 200 میلیارد ریال ، هزینه شده است. کتابچی سپس گفت: برای تسهیل عبور و مرور ناوگان ریلی در این مسیر 36 ایستگاه در خطوط اصلی و شش ایستگاه در خطوط فرعی آن احداث شده است. وی با تشریح مزیتهای ساخت راه آهن بافق - مشهد گفت:ساخت این خط آهن علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه ، همچنین رشد فرهنگی و اجتماعی آن را نیز در پی خواهد داشت . کتابچی با بیان آنکه در تمام مراحل ساخت راه آهن بافق - مشهد از توان متخصصان داخلی استفاده شده است ، افزود: انجام همزمان روسازی با زیرسازی این محور سبب شد خط آهن بافق - مشهد دو سال زودتر از موعد مقرر اماده بهره برداری شود. مدیرکل روسازی وزارت راه و ترابری در بخش ناوگان ریلی با تاکید بر پیچیدگی اجرای سیستم علایم الکتریکی این مسیر افزود: برای افزایش ضریب اطمینان این محور، مرکز کنترل سیستم علایم الکتریکی خط آهن بافق - مشهد توسط متخصصان و کارشناسان داخلی در شهر طبس استقرار یافته است وی در ادامه تاکید کرد : عملیات اجرایی راه آهن بافق - مشهد ازسال 1380 آغاز شد و پس از چهار سال در اردیبهشت ماه سال جاری آماده بهره برداری می شود. کتابچی تصریح کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که باافتتاح این مسیر ، مدت ترانزیت کالا به اروپا حدود 15 روز کاهش می یابد. مدیرکل روسازی وزارت راه و ترابری در بخش ناوگان ریلی یادآور شد: با بهره برداری از این خط اهن ، علاوه بر صرفه جویی در هزینه سوخت، نرخ حمل کالا از طریق این محور به اروپا تا هلسینکی نیز حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت. وی در پایان تاکید کرد: این خط آهن توسط یک شاخه ارتباطی از طریق تربت حیدریه به سنگان و در ادامه تا هرات به خاک افغانستان اتصال می یابد که به عنوان اولین خط آهن ارتباطدهنده ایران به کشور همسایه (افغانستان ) ، کار ترانزیت کالا بین دو کشور را تسهیل می کند. اقتصام / 1108 / 1557