تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱
نامه ات را برایم پست کن ، شوق بازکردن پاکت سفیدش را دارم // به مناسبت روز جهانی پست 17 مهرماه // # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/84 داخلی.اجتماعی.پست.نامه. از :حمیده سادات هاشمی از کودکی همیشه در رویاهایم، انتظار دریافت نامه ای از سوی یک دوست یا یک همدم صمیمی و صبور را داشتم. وقتی پستچی برای همسایه ها نامه می آورد، من هم آرزو می کردم ای کاش من هم روزگاری نامه ای داشتم، انگار در آن پاکت سفید، چند خط جادویی بود که می توانست مرا از تنهایی درآورد. از دوستانم می خواستم برایم نامه بنویسند و نامه هایشان را برایم پست کنند، حس می کردم با خواندن نوشته هایشان چقدر به آنها بیشتر نزدیک می شوم انگار دستهای پستچی می توانست تمام فاصله های دور را از بین ببرد. امروزه در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شاید صحبت از پستچی ، فقط تداعی " دریافت بسته های پستی " را داشته باشد چون با وجود رایانه، انواع گوشی های تلفن همراه و آدرس های پستی الکترونیکی ، کمتر کسی به فکر نوشتن نامه برروی کاغذ دفترچه سیمی و پوشاندن آن با پاکت سفید و تمبرهای رنگین می افتد. اما بعد از سالها ، من هنوز هم نامه می نویسم و منتظر جوابش می مانم. خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که ، یکی از پیشگامان عرضه خدمات پستی در جهان است و سابقه فعالیت های پستی در آن به هزاران سال پیش باز می گردد. امیرکبیر، صدراعظم ایران، بیش از صد و پنجاه سال پیش پست نوین ایران را پایه گذاری کرد. تجربه طولانی، درک و شناخت روزافزون از خدمات پستی موجب شد تا با هدف فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت استفاده عموم از خدمات پستی در ارتباطات داخلی وخارجی، اعمال سیاست جامع در زمینه برنامه ریزی، تاسیس، تجهیز، گسترش و بهره برداری واحدهای پستی شرکت پست ایجاد شود. تامین و تعمیم خدمات پستی در سراسر کشور، هماهنک باآخرین پیشرفت های تجربی و تکنولوژی ارتباطات، در قالب شرکتی دولتی سازماندهی شده و وظایفی را دنبال می کند. بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تامین آنها، تهیه و تنظیم برنامه های جامع به منظور انجام خدمات پستی شامل قبول، حمل، مبادله و توزیع مرسولات، امانات پستی، قبوض آب، برق، تلفن در سراسر کشور و نظارت و هماهنگی در حسن اجرای آنها از وظایف شرکت پست است. تاسیس، تجهیز و گسترش واحدهای پستی و بهره برداری از آنها و تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود، هماهنک با فرهنک و آرمان انقلاب اسلامی ایران، در جهت نشر و بیان مواضع آن در داخل و خارج کشور با استفاده از زبان خاص تمبر و قبول اشتراک آن از سوی شرکت پست انجام می شود. شرکت در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست به منظور تبادل نظر در مسایل پستی و جلب حمایت های بین المللی در زمینه بهینه سازی شبکه پستی نیز از دیگر فعالیت های شرکت پست است. این شرکت هم اکنون با ارایه انواع خدمات پستی سعی در گسترش شبکه پستی کشور، کاهش سفرهای درون شهری و تامین نیازهای خدماتی جامعه دارد ، بطوری که مدیر عامل شرکت پست امروز به مناسبت روز جهانی پست (17 مهرماه ) به خبرنگار ایرنا، گفت: هم اکنون 55 درصد از پستهای معمولی سه روز بعد از روز قبولی آن از سوی شرکت پست به مقصد می رسد که این رقم تا پایان سال به 60 درصد و تا پایان برنامه چهارم توسعه کشور، به 90 درصد خواهد رسید. مهندس "سعید فایقی" افزود: کشورهای جهان از این لحاظ در تقسیم بندی بین المللی به سه گروه طلایی (کشورهایی که 70 درصد مرسولات را در مدت زمان چهار روز به مقصد می رسانند)، نقره ای (کشورهایی که 55 درصد مرسولات را در همان مدت به مقصد می رسانند) و گروه برنز(کشورهایی که بین 40 تا 50 درصد مرسولات را درمدت یادشده به مقصد می رسانند) تقسیم می شوند. به گفته وی ، دراین تقسیم بندی ، ایران در گروه نقره ای جهان قرار دارد. وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که احتمال گم شدن مرسولات در کشور ما دو در میلیون است که مثلا ممکن است زیرباران خیس شود، گم شود و جزو ضایعات باشد که این رقم تا پایان امسال به 7/1 در میلیون می رسد و تا سال 88 به یک در میلیون کاهش می یابد. مدیر عامل شرکت پست با اشاره به بحث تامین امنیت و بیمه مرسولات پستی گفت: وقتی قیمت و ارزش مرسوله پستی از سوی فرد پست کننده ابراز نشود در صورتیکه مشکلی پیش بیاید ، هیچ بیمه ای شامل آن نمی شود ولی اگر ابراز شود ، بیمه شده و هرگونه خسارتی را شرکت پست متقبل خواهد شد. فایقی افزود: این بیمه در مورد مرسولاتی که به خارج از کشور ارسال می شود ، حداکثر تا سقف 50 دلار است و بیشتر از آن را شرکت پست قبول نمی کند. وی ادامه داد: در تعریف ، وزن یک مرسوله پستی 250 گرم است که هرچه از آن بیشتر باشد ، بر هزینه نقل و انتقال آن افزوده خواهد شد. وی گفت: براساس بررسی های انجام شده، هم اکنون سازمان های تجاری ، اقتصادی و اداری بیشترین استفاده کنندگان از سرویسهای پستی و مردم گروه اصلی دریافت کننده خدمات پستی هستند. فایقی اظهار داشت: امروزه نامه نگاری سنتی رو به کاهش است و به حجم مبادلات تجاری افزوده شده است . وی تاکید کرد: براساس پیش بینی های انجام شده ، امسال هیچ گونه افزایشی را در هزینه های پستی نخواهیم داشت و مابه التفاوت آن از سوی دولت به شرکت پست پرداخت می شود. اجتمام /2301/ 1564