دانشجویان مشهدی:استقلال طلبی ،بزرگترین پیام 16 آذر به جنبش دانشجویی است # مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/09/84 داخلی .دانشگاهی چند تن از مسوولان تشکلهای دانشجویی و دانشجویان دانشگاه مشهد در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدگاههای خود را پیرامون پیام واقعه 16 آذر سال 1332 و گرامیداشت روز دانشجو بیان کردند. میثم سالمی مسوول بسیج دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد مشهد در خصوص پیام قیام 16 آذر گفت : حرکات دانشجویان در 16 آذر، علیرغم وجود فشارهای حکومت شاه بر این قشر، نشانگر وجود فضای فعال برگرفته از رهنمودهای امام خمینی در دانشگاهها و جامعه بود. وی در ادامه افزود: خارج شدن از انجماد و ایجاد فعالیت و حرکت در جنبش دانشجویی، بزرگترین درسی بود که 16 آذر به نسلهای دانشجویی بعد از خود داد. این فعال دانشجویی سیر جنبش دانشجویی در مسیر مناسب خود را منجر به اصلاح دولت و جامعه دانست و گفت : جنبش دانشجویی بواسطه استقلال خود از حاکمیت و برخورداری از نوعی جسارت و شعور، اگر در مسیر مناسب خود حرکت نماید می تواند ساختار نظام را اصلاح کند. سالمی در خصوص راهکارهای حفظ و انتقال پیام روز دانشجو به نسلهای بعد از خود گفت: یک بخش از وظیفه حفظ و انتقال این پیام بر عهده مسوولین دانشگاهی است که باید با همیاری یکدیگر فضایی را در دانشگاه بوجود آورند که دانشجویان بتوانند به نقد عملکرد حکومت و جامعه و پیشنهاد راهکارهای عملیاتی در صدد اصلاح آن برآیند. وی در ادامه افزود: راهکارهایی که مقام معظم رهبری در خصوص فضای مطلوب دانشگاهها ارائه کردند هم باعث خارج شدن دانشجویان از انفعال می شود و با ایجاد نوعی پرسشگری در دانشگاهها مسوولین را مجاب به پاسخگویی به آنها می کند. مسوول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی استقلال طلبی، آزادی خواهی، استعمار ستیزی و عدالت محوری را از مهمترین پیام های 16 آذر برشمرد و گفت: 16 آذر سال 32 بواسطه برخورداری این جنبش از غنای فکری لازم توانست حاوی پیام های متفاوتی باشد. وی در ادامه افزود: مهمترین پیام این روز که توانست جنبه بین الملل به آن بدهد، استقلال طلبی این جنبش به معنای نفی هر گونه وابستگی که منجر به توقف و عقب ماندگی ملت ایران در راه آرمانهای خویش بود، است. غلامرضا قنبری گفت:این پیام واکنش طبیعی جنبش دانشجو با سابقه حضور انحصاری و تمامیت طلب دول استعمارگری آمریکا و بریتانیا در ایران بود که طی سالیان متمادی توانستند با اخذ امتیازات اقتصادی فراوان از رژیم دست نشانده پهلوی، سرمایه ملت ایران را به تاراج برده و مانع از هرگونه پیشرفت آن شوند. وی ادامه داد: جنبش دانشجویی مهمترین راهبرد برای جلوگیری از این امر را ایجاد قیام های استقلال خواهانه و استعمارستیزانه در برابر دول مذکور تشخیص داد. این فعال دانشجویی آزادی خواهی را بزرگترین فریاد این حرکت برشمرد و خاطر نشان کرد: در شرایطی که رژیم شاه در صدد تعطیل کردن فضای سیاسی کشور و دانشگاهها بویژه بعد از کوتای 32 بود، جنبش دانشجویی برای دفاع از عزت و آزادی ملت، با شهادت سه تن از بهترین عزیزانش نقش خود را به عنوان پیشگام و پیشرو جنبشهای آزادی خواه در کشور به ثبت رساند. قنبری تکیه جنبش دانشجویی بر ایمان و اعتقادات مذهبی خویش را بزرگترین وجه تمایز آن از جنبش های دانشجویی دیگر کشورها برشمرد و گفت : مهمترین جوهره و قوت این جنبش در ایران، نیروی ایمان و اعتقاد آن به اسلام ناب محمدی (ص ) است که هویت اصلی آن را در ایران تشکیل می دهد، که هرگاه از هویت اصلی خویش فاصله بگیرد پیام 16 آذر به فراموشی سپرده می شود. وی در خصوص راههای حفظ و انتقال پیام 16 آذر به نسلهای بعدی دانشجو در ایران گفت: حفظ روحیه استقلال طلبی، آزادی خواهی وعدالت محوری مهمترین راه انتقال این امر به نسل های بعدی دانشجو است. مسعود موفق عضو شورای سیاستگذاری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد هم در این زمینه گفت : جنبش دانشجویی بعنوان پیشگام مطالبات مردمی از حاکمیت، مهمترین پیامی که می تواند بما بدهد ضرورت ایستادگی در برابر استبداد و استعمار در همه اعصار است. وی در ادامه افزود:اگر بخواهیم جنبه عینی و واقعیت پذیری به پیام آن روز جنبش دانشجویی بدهیم، متوجه می شویم که مهمترین وظیفه جنبش دانشجویی در فضای امروز جهان، ایستادگی در برابر زورگویی کشورهای دیگر و دفاع از حقوق حقه ملت ایران است. سردبیر نشریه جامعه گفت: در شرایط فعلی جامعه، تنویر افکار عمومی از دستیابی به فن آوری انرژی هسته ای و مزایای آن در بعد بین المللی و کمک به دستیابی هرچه سریعتر و بهتر به توسعه همه جانبه در سطح داخلی از مهمترین وظایف راههای حفظ و گسترش پیام قیام 16 آذر جنبش دانشجویی بود. حسین کیانی دانشجوی رشته عمران دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همین زمینه اظهار داشت: توجه به پتانسیل های غنی موجود در جنبش های دانشجویی و عدم چشم داشت به کمک های خارجی (چه از سوی احزاب و چه از سوی حکومت )برای ایستادگی و حفظ استقلال خود و کشور مهمترین درسی بود که قیام 16 آذر 32 به ما داد. وی در ادامه افزود: با بازخوانی حوادث آن روز و تعمیم آن به مشکلاتی که جنبش دانشجویی با آن در فضای امروز جامعه دخیل است متوجه می شویم که رسالت جنبش دانشجویی به عنوان نهاد فرهنک ساز جامعه و پیشگام در آگاهی آن هنوز به اتمام نرسیده است و می تواند با دفاع از استقلال کشور و ایستادگی در برابر زور گویی دشمنان هر چه بیشتر به این مهم، جامه عمل بپوشاند. این دانش آموخته دانشگاهی در خصوص راههای حفظ و انتقال پیام 16 آذر به نسلهای بعدی دانشجو گفت:با توجه به خطرات عمده ای که این جنبش را تهدید می کند، بازگشت به آرمانهای اصیل انقلاب و زنده نگه داشتن آنها مناسب ترین راه برای حفظ و انتقال این امر است. پ.ا/663/659