آموزشیاران نهضت سوادآموزی: فقرفرهنگی مهمترین مانع درراه ریشه کنی بی سوادی است # بوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/10/84 داخلی.اجتماعی.سوادآموزی جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی استان بوشهرمی گویند: بسیاری از افراد بی سواد بدلیل فقر فرهنگی ازمزایای باسوادی بی اطلاع هستند واین امر مهمترین مانع در راه ریشه کنی بی سوادی در جامعه است. آنان در گفت و گو با ایرنا افزودند: افراد بی سواد معتقدند بدلیل اینکه سنی از آنها گذشته است، علاوه بر اینکه سوادآموزی برای آنان طاقت فرسا می باشد، نقش چندانی نیز در زندگی آنان ندارد. بگفته آنان برای تشکیل یک کلاس سوادآموزی، آموزشیاران می بایست به تک تک خانواده هایی که افراد بی سواد دارند حضوری مراجعه کنند و با صرف ساعتها وقت برای بیان مزایای باسوادی چند نفر را راغب به شرکت درکلاسها نمایند که آنهم پس ازچند جلسه تشکیل کلاسها برخی ازاین افراد به بهانه مشقت بار بودن یادگیری از ادامه سوادآموزی منصرف می شوند. یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در بوشهر گفت:از آنجا که میانگین سنی محرومان از سواد چهل سال می باشد این افراد در خود نیازی به سوادآموزی برای ادامه زندگی نمی بینند. "آزاده دشتی" افزود: عدم آگاهی این افراد از نقش بسیار تاثیرگذار سواد و آموزش مهارتهای زندگی در تمام طول عمر موجب شده تا این افراد تمایلی برای سوادآموزی از خود نشان ندهند. وی اظهار داشت: بی حوصلگی، بهانه کردن امور خانه داری و ناتوان دانستن خود در یادگیری از دیگر عوالی است که محرومان از سواد در برابر شرکت در کلاسهای سوادآوزی از خود مقاومت نشان می دهند و یا هنگام حضور در کلاسها تلاشی برای یادگیری نمی کنند. یکی دیگر از آموزشیاران بوشهری توسعه آموزش مهارتهای زندگی را در جذب سوادآموزان و تشویق آنان برای ادامه سوادآموزی بسیار موثر دانست. "بنت الهدی قربانی" تصریح کرد: برغم تلاش و مشقت فراوانی که آموزشیاران برای جذب سوادآموز و تشکیل کلاسها انجام می دهند، در پایان هر دوره تنها تعداد اندکی از نوآموزان قادر به یادگیری مطالب درسی بصورت مطلوب هستند. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه رویکرد نهضت سوادآموزی در سالهای اخیر بسوی آموزش مهارتهای زندگی معطوف شده افراد بی سواد بویژه زنان تمایل بیشتری برای شرکت در این دوره های آموزشی از خود نشان می دهند. این آموزشیار نهضت خاطرنشان کرد: در صورتی که مزایای تشویقی برای شرکت کنندگان در کلاسهای سوادآموزی در نظر گرفته شود بهتر و آسان تر می توان افراد بی سواد و کم سواد را به محیطهای آموزشی نهضت سوادآوزی جذب کرد و با کار فرهنگی بیشتر مزایای سواد دار شدن را برای آنان تشریح کرد. "سیما نظری" یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی شهرستان گناوه هم گفت: روش تدریس و تعامل با نوآموزان در کلاسهای نهضت بسیار مهم و اثرگذار است. وی افزود: از آنجا که اکثر نوآموزان کلاسهای نهضت سوادآموزی افراد میانسال هستند و برای خود شخصیت و جایگاه اجتماعی مستقلی قایل می باشند نمی توان کلاس نهضت سوادآموی را همانند کلاسهای مدارس ابتدایی اداره کرد. نظری یادآور شد: به هنگام آموزش مطالب درسی در کلاسهای نهضت سوادآموزی باید با حوصله ومتانت مطالب را برای هر یک از نوآموزان تشریح کرد وکسانی را که دریادگیری توانایی کمتری دارند با حوصله بیشتری به ادامه سوادآموزی تشویق کرد. مدیر نهضت سوادآموزی استان بوشهر نیز گفت: برغم اینکه در این استان امکانات تحصیلی بطور صد در صد در اختیار گروههای سنی مختلف قرار می گیرد، ولی متاسفانه در طول هر یک از برنامه های پنج ساله توسعه کشور شش تا هفت هزار نفر به جمع افراد بی سواد استان اضافه می شود. "عباس قلی پور" افزود: با توجه به اینکه قریب به 40 درصد جمعیت استان بوشهر در روستاها سکونت دارند و شغل اکثر آنان کشاورزی می باشد، برخی خانوده ها ترجیح می دهند فرزندانشان بجای تحصیل، در امور کشاورزی آنان را یاری کنند. وی اظهارداشت: این امر موجب شده تا هرساله تعدادی از افراد لازم التعلیم از ادامه تحصیل باز بمانند و یا اینکه ترک تحصیل کنند. قلی پور همچنین یادآور شد: عدم تمایل افراد بی سواد به شرکت در کلاسهای سوادآموزی مشکل اصلی آموزشیاران نهضت در تشکیل کلاسها و جذب نوآموزان است.
وی تصریح کرد: هم اینک نهضت سوادآموزی برای توسعه فعالیتهای سوادآموزی و جذب نوآموزان برنامه هایی را در دست اجرا دارد که از جمله آنها تبیین نقش سوادآموزی در زندگی افراد بی سواد و کم سواد جامعه می باشد. مدیر نهضت سواداموزی استان بوشهر ایجاد انگیزه در کارکنان نهضت سوادآموزی بویژه آموزشیاران را از دیگر برنامه ها برای توسعه سوادآموزی در جامعه دانست و گفت: با توجه به تسهیلاتی که برای آموزشیاران فراهم می شود انگیزه آنان برای حضور در نقاط محروم استان بویژه روستاها برای تشکیل کلاسها افزایش می یابد. قلی پور افزود: هم اینک 35 هزار و 455 نفر در کلاسهای نهضت سوادآموزی استان بوشهر مشغول تحصیل می باشند که از این تعداد 22 هزار نفر نوسواد هستند و 13 هزار نفر نیز تحت پوشش برنامه تداوم باسوادی می باشند. وی با اشاره به 57 مرکز یادگیری محلی با دو هزار و 400 مهارت آموز در استان بوشهر اظهار داشت: در راستای استفاده از مشارکت عمومی شش مرکز یادگیری محلی با بیش یکصد مهارت آموز توسط بخش غیردولتی اداره می شود. قلی پور با بیان اینکه در زمان حاضر همکاری شورای اسلامی روستاها با آموزشیاران نهضت اندک است خواستار همکاری بیشتر این نهادها برای توسعه سوادآموزی در روستاها شد. وی برگزاری اولین همایش بین اللملی در زمینه نهضت سوادآموزی در اسفندماه سال گذشته در استان بوشهر را از مهمترین و تاثیرگذارترین اقدامات انجام شده در راستای ارتقای کمی و کیفی سوادآموزی ذکر کرد. استاندار بوشهر نیز گفت: باید در اجرای برنامه های سوادآموزی سرعت لحاظ شود، زیرا ریشه کنی هر چه سریعتر بی سوادی در جامعه توسعه، عمران وآبادانی جامعه را به دنبال خواهد داشت. "علی افراشته" با تاکید براینکه جهل و بی سوادی باید از فضای محیط اجتماعی دور شود، بر ضرورت ریشه کنی معضل بی سوادی در استان تا پایان سال 85 تاکید کرد. رییس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: امروز یکی از ملاکهای جدی و موثر در هرجامعه ای برای تعیین موفقیتها میزان افراد تحصیل کرده آن جامعه است، زیرا که سواد و برخورداری از آن چرخهای علمی، فرهنگی، صنعت و ترقی در یک جامعه را سرعت بیشتری می بخشد. "حسین بختیاری آزاد" افزود: هم اینک 100 هزار نفراز جمعیت استان بوشهر بی سواد هستند که براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته باید این آمار کاهش داده شود. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه معضل بی سوادی درافزایش معضلات اجتماعی و توسعه نیافتگی نقش بسزایی دارد باید مسوولان با فراهم کردن زمینه لازم برای جذب افراد محروم از سواد تلاش کنند. وی یادآور شد: 13 هزار و 47 نفر نوسواد نیز در قالب گروههای پی گیر و خدمات مکاتبه ای به صورت نیمه حضوری از خدمات سوادآموزی استفاده می کنند. بختیاری آزاد با اشاره به اینکه هم اینک سه هزار و 944 نفر نیز از خدمات رسانه ای بهره مند می شوند، گفت: درزمان حاضر دو هزار و 400 سوادآموز در استان بوشهر در قالب 57 مرکز یادگیری محلی مهارتهای اساسی زندگی، شغلی و حرفه ای را دریافت می کنند. 2330/681