امام قلی خان سردار ایرانی فاتح جزایر قشم و هرمز # قشم، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/07/83 داخلی.اجتماعی.امام قلی خان. از: جمشید رضائی پرداختن به زندگی مردان بزرک تاریخ کشورمان ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا بدین وسیله زمینه برای زدودن گرد و غبار از تاریخ فراهم شود و چهره قهرمانان کشورمان برای نسلهای حاضر و آینده روشنتر شود. ضرورت پرداختن به این مهم در این است که زمینه برای پروراندن مردان بزرک که در تاریخ ایران بیشمارند، در آینده کشورمان نیز فراهم می شود. امام قلی خان سردار بزرک ایرانی از جمله این بزرک مردان است که با شهامت و رشادت در برابر بیگانگان قد علم کرد و درتاریخ ایران،جاودانه باقی ماند.
او درزمانی که جزایر ایرانی قشم و هرمز در اشغال بیگانگان بود وارد میدان شد و به همراه سربازان رشید خود توانست با اتکای به مددالهی، بخشهایی از سرزمین همیشه سرافراز ایران را که در اشغال بیگانگان بود، از چنگال تجاوزکارانه آنان آزاد کند. تاریخ حضور پرتغالیهادر خلیج فارس، مملو از رفتار و عملیات تجاوزکارانه به سرزمین، حقوق شهروندان، سکنه، منابع جزایر و بنادر ایرانی دراین منطقه است. در قرن پانزدهم میلادی دریاسالار پرتغالی "آلفونس آلبوکرک "Albuquerque de Alphonso در تداوم گسترش اهداف استعماری دولت وقت متبوعش با ورود به دریای عمان و خلیج فارس و حمله به جزایر و بنادر ایرانی و تسلط بر آنها، سیطره امپراتوری وقت پرتغال را بر این منطقه اعمال کرد. حضور نیروهای پرتغالی در جزایر ایرانی قشم و هرمز تا عصر صفوی و ربع اول قرن هفدهم میلادی به دراز کشید و طی 117 سال استیلای بیگانگان بر آبراه استراتژیک خلیج فارس، ثروتهای مردم این منطقه توسط اشغالگران به غارت رفت.
اشغال جزایرایرانی قشم و هرمز تا روز بیست و هشتم ربیع الاول 1031 برابر با (نهم ژانویه 1622) ادامه داشت تا آن که "امام قلی خان" سردار عصر صفوی به همراه لشگریان خود با یورش بر نیروهای بیگانه به سلطه بیگانگان در این منطقه پایان داد. امام قلی خان این سردار همیشه سرافراز ایرانی امروز در دلهای هر ایرانی آزاده ای زنده و جاوید است. ایران اسلامی امروز به داشتن چنین فرزندانی که درطول تاریخ همواره بیشمار بوده و بویژه در دهه های اخیر نمونه های آنها را جهانیان نیز مشاهده کرده ، به خود می بالد و افتخار می کند. امروز که چهار دهه از زمان آزادسازی جزایر همیشه ایرانی از سلطه بیگانگان در خلیج همیشه فارس می گذرد، در همایشی یاد و خاطره سردار بزرک ایرانی ، امامقلی خان گرامی داشته می شود. هم اینک آثاری از رد پای تجاوزکارانه اشغالگران پرتغالی در عهد صفوی در جزایر قشم و هرمز بر جای مانده که از آن جمله قلعه پرتغالی ها در این جزایر است. به گفته بسیاری از کارشناسان ، گردشگران و حتی مردم ساکن در این جزایر حفاظت از این بناها از جمله وظایفی است که مسوولان و دست اندرکاران میراث فرهنگی کشور می توانند با حفظ آنها گامی در انتقال تاریخ سلطه در ایران به نسلهای بعدی بردارند. قلاع پرتغالی ها هم اینک در جزایر قشم، هرمز و لارک به حال خود رها شده اند و متاسفانه هر روز شاهد فرو ریختن بخشهایی از این آثار به جای مانده از دوران سلطه گران پرتغالی در ایران همیشه سرافراز است. "علی اکبر عین الهی" مدیر روابط عمومی منطقه آزاد قشم ،گفت: سفیر پرتغال در ایران در طی مذاکراتی که با مسوولان ایرانی داشته، خواستار همکاری برای بازسازی این قلاع در جزایر قشم، هرمز و لارک شده اند. عین الهی افزود: در صورت توافق مسوولان و دست اندرکاران میراث فرهنگی با طرف پرتغالی، کار مرمت و بازسازی این قلاع بزودی آغاز خواهد شد. وی اظهارداشت: برای انجام مذاکرات با طرفهای پرتغالی یک تیم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان به پرتغال سفر کرد که امیدوار هستیم در این سفر به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم. عین الهی،اضافه کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات و بازسازی قلاع پرتغالیها در جزایر ایرانی،این قلاع می توانند، پایلوتی برای گسترش گردشگری در این منطقه شوند. 514/1840